En deltagare i ”Idol” ska under sin medverkan finnas tillgänglig i princip hela tiden, medverka vid sponsorevenemang, teckna egna olycksfalls- och ansvarsförsäkringar, blogga på TV4:s plattformar, samt repa och framföra sina nummer i tävlingen. För det får de 875 kronor i veckan efter skatt.
Magnus Karlsson Lamm, vd för Fremantle Media, menar dock att Musikerförbundet har sett på deltagarna som anställda istället för deltagare i ett tv-program.
– Pengarna som deltagarna får är en medverkandeersättning som är i nivå med andra program. Det är oetablerade artister som tar chansen att vara med i programmet och med det följer värden i form av sångcoach, koreograf, assistenter, chaufförer och exponering i programmet, säger Karlsson Lamm.
”Kontrakten är branschpraxis”
Musikerförbundet riktar också kritik angående de kontrakt som ”Idol”-deltagarna skriver under. De menar att artisterna förlorar upphovsrätten och framtida intäkter till låtarna de framför och skriver. Avtalen gäller också under många år, utan möjlighet att omförhandla.
– Det är Universal Music som hanterar arbetet efter vinsten, vilket är en möjlighet att spela in en skiva. Jag kan inte uttala mig om deras avtal, men jag vet att kontrakten är branschpraxis, säger Karlsson Lamm.
Kritik mot juristhjälp
När det kommer till de långa avtalen hänvisar Magnus Karlsson Lamm till Universal. Men han tycker att kritiken som Musikerförbundet riktar mot att Fremantle Media erbjuder en jurist under förhandlingarna är obefogad.
– Jag förstår inte vad alternativet skulle vara. Juristen ska vara ett stöd för deltagarna och det är Fremantle Media som betalar för det. Det har varit olika jurister genom åren. Om Musikerförbundet vill bekosta det för att göra rådgivningen mer oberoende är de välkomna till det.