Det var lite av en examensdag för Jorielskolans elever.
Eleverna, som har olika typer av motoriska funktionsnedsättningar, spelade tillsammans med Stockholms Länsmusikens anrika Blåsarsynfonikerna, inför publik på konserthuset Musikaliska i Stockholm.
Sol Andersson är tonsättare med bakgrund inom elektro -aukustisk musik. Nu har hon skrivit musiken för eleverna och orkestern.
– Varje instrument eller grupp av instrument har en egen färg och då får dirigenten visa upp den färgen, när det är elevens tur att spela, säger hon.
En del av Skapande skola
Och för att detta ska fungera krävs det två dirigenter – en vanlig dirigent och en medhjälpare som hjälper eleverna med takten.
Instrumenten är välbekanta för eleverna. Det är samma instrument som musikläraren Magnus Allensten använder i sin undervisning på Jorielskolan.
Samarbetet är en del av projektet Skapande skola – samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet.
– När jag hade lagt på luren så tänkte jag, ”Gud, vad har sagt ja till”, säger Sol Andersson.
– Jag är van vid att skriva för professionella musiker, och så plötsligt blev mycket mer. Och det är intressant i sig, för det handlar om kommunikation på en djupare plan.
Behövde inte ansöka om pengar
Nio-åriga Elliot Vrangsjö på bygelbas tog det hela med ro när klockan skulle slå konsertdags.
På frågan om det är pirrigt i magen inför konserten, svarar han bestämt:
– Nej.
Samarbetet mellan Blåssymfonikerna och Jorielskolan startades i höstas och fick positiv respons. Så positiv att man i år inte ens behövde ansöka om nya pengar. Kulturrådet ringde upp på eget initiativ.
Nu hoppas både Magnus Allensten, musiklärare och tonsättaren Sol Andersson att erfarenheterna kan få spridning till övriga landet.
– Jag ser att det är många elever som vuxit genom det här, konstaterar Magnus Allensten.