Usher, Rihanna, Nicki Minaj, Madonna och Deadmau5 var några av artisterna på presskonferensen. Foto: AFP/TT

Jay-Z:s streamingtjänst siktar mot stjärnorna

Uppdaterad
Publicerad

Kanye West, Alicia Keys, Beyoncé och Madonna på plats när nya streamingtjänsten Tidal lanserades på torsdagskvällen. Några detaljer kring den omsusade musiktjänsten blev det däremot inte.

En musiktjänst för och av artisterna, så kan man sammanfatta budskapet som hiphoplegendaren Jay-Z ville hamra in inför den församlade världspressen på torsdagskvällen, då musikmogulens nya musiktjänst Tidal presenterades i New York.

Rihanna, Kanye West, Madonna, Nicki Minaj, Jack White, Alicia Keys, Daft Punk, medlemmar i Arcade Fire och Beyoncé stod på scenen tillsammans med Jay-Z  under presskonferensen. Språkbruket var av det mer revolutionära slaget: Tidal-medarbetaren Vania Schlogel, som presenterade stjärnorna, beskrev Tidal som en ”rörelse” med kapacitet att ”förändra världen”. Jay-Z själv lanserade tjänsten på Twitter med det modifierade Bob Dylan-citatet ”The tides they are a-changing”. Det hela avslutades med att artisterna skrev under en deklaration, med oklart innehåll, för att symbolisera sin lojalitet med tjänsten.

Tidal

Inga detaljer

Vad budskapet innebär i praktiken verkar vara att artister knutna till Tidal ska få mer ersättning än på konkurrerande streamingtjänster, men några detaljer finns inte tillgängliga i nuläget, mer än att de världsstjärnor som deltog i presskonferensen också blir delägare i Tidal.

– Alla vet att ersättningarna till artister är orättvisa. Alla andra får betalt för sitt arbete. Musik finns överallt, du lyssnar varje dag, var du än är. De som skapar den borde få betalt. Det är bara rimligt, säger Jay-Z till New York Times, men tidningen har inte kunnat få några detaljer kring vad ersättningsnivån kommer att ligga på.

Viral nätkampanj

På torsdagen färgades Twitter blått när de ovannämnda världsstjärnorna ändrade sina profilbilder för att matcha färgerna i Tidals logotyp och började göra reklam för musiktjänsten.

Tilltaget fick stor internationell uppmärksamhet och väckte spekulationer om att svenska Spotify, för närvarande herre på täppan i streamingkriget, skulle få sin första stora utmanare. Tekniksajten Breakit uppger att de artister som nu blivit delägare i Tidal kommer att släppa sitt material i förväg på Tidal, medan andra tjänster får vänta.

– Tidal ska vara en plats där fans och artister möts. En plats där vi kommer att erbjuda exklusiva upplevelser som inte kommer att finnas någon annanstans, sa Alicia Keys under presskonferensen, men gav inga detaljer om vad detta innebär i praktiken.

Utmanar Spotify

New York Times erfar att de ovannämnda artisterna erbjudits aktier i Tidal för att erbjuda tjänsten exklusivt material. Det är fortfarande oklart om det innebär att andra tjänster, som Spotify eller Apples kommande streamingtjänst, får vänta. Tidal har drygt en halv miljon användare, att jämföra med Spotifys 60 miljoner. Spotify delägs även av några av världens största skivbolag, som har rättigheterna till mycket av artisternas material.

– Jag tror att Jay-Z snart kommer att upptäcka kändisskapets gräns. Han kommer säkert kunna locka till sig exklusivt material, men det kommer nå en mycket begränsad publik, säger David Pakman, riskkapitalist med bakgrund i musikbranschen, till New York Times.

Kommande konflikt

Att Jay-Z är beredd att ta kampen mot konkurrenterna är däremot tydligt. Tidal, som saknar gratisversion och tidigare var dubbelt så dyrt som Spotify , kommer nu att erbjuda en prenumerationsplan som kostar lika mycket som den svenska streamingjätten.

– Jag vill bara utgöra ett alternativ. De måste inte förlora för att jag ska vinna, säger Jay-Z till tidningen.

Fotnot: Jay-Z nya musiktjänst är en sammanslagning av det svenska företaget Aspiros streamingtjänster Wimp och Tidal. Jay-Z köpte Aspiro i februari för 464 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tidal

Mer i ämnet