I fredags släpptes Sprites senaste reklamkampanj.
”Obey Your Verse” som den heter, är en hyllning till hiphopen, en genre som företaget säger sig ha älskat i 30 år och som lyfter fram deras tidigare samarbeten med hiphopartister.
Kampanjen ger sig uttryck i sammanlagt 16 miljoner burkar med tryckta citat från NAS, Biggie, Drake och Rakim.
Noll kvinnor
Musikkollektivet Femtastic består av ett helt gäng välkända svenska hiphopartister. Tidigare har de bland annat lanserat kampanjen ”Fatta”, för att förändra synen på på sex och våldtäkter.
De har nu reagerat på att Sprite väljer att hylla hiphopens historia – utan att lyfta fram en enda kvinna.
Därför startar de, tillsammans med skivbolagen RMH och Redline records, en motkampanj med namnet ”Obey Her Verse”. Kampanjen går ut på att de skapat egna, digitala burkar, med texter från kvinnliga rappare.
”Stärker en negativ mytbild”
På den nyskapade hemsidan går det att dela burkarna med rader ur texter från Cleo, Silvana Imam, Peshi och Linda Pira.
– Genom att utesluta kvinnliga rappare eller andra som inte är norm i sin kampanj stärker läskföretaget en negativ mytbild att hiphop är skapad av och för män. Vi vill genom vårt gemensamma initiativ inspirera företaget och andra att tänka till kring jämställdhet i marknadsföring. Vi hoppas på en konstruktiv diskussion, säger Vanessa Marko, grundare av det feministiska musikkollektivet Femtastic.
Kommer med förslag
Femtastic förklarar att det är ett vänligt initiativ i grunden, och att tanken inte är att hata varken på manliga hiphopare eller på Sprite.
Istället vill de komma med förslag och uppmärksamma hur företaget skulle kunna tänka annorlunda med nästa upplaga, då i synnerhet och det kommer en lokal utgåva i Sverige.