Norrbotten Neo är en nutida ensembleuppsättning med stråktrio, flöjt, klarinett, piano och slagverk och de har redan hunnit spela in två skivor med Steve Reichs musik. Det de ska framföra har de jobbat med i flera år och både framfört live och på skiva. Men ikväll är det första gången Steve Reich själv kommer att lyssna.
– Jag vet inte vilka dem är, jag har aldrig träffat dem förut och jag har inte hört deras skiva med min musik på, men jag har hört att de ska vara bra, säger en lagom jetlaggad Steve Reich där vi sitter i Marmorfoajén på Kungliga Dramatiska Teatern, medan orkestern Norbotten Neo väntar in hans ankomst på Lilla scenen i byggnaden bredvid.
Precision och koncentration
Sara Hammarström är flöjtist i ensemblen Norbotten Neo och kommer framföra det andra verket för kvällen ”Double Sextet” från 2008:
Hur är det att framföra Reichs musik?
– Det finns inget svårare att spela Beethoven brukar jag säga, men om någon spelar fel i Reich, så hörs det direkt. Så det krävs en enorm precision och lång tid av koncentration, säger Hammarström som ännu inte har fått gå in i repetitionssalen.
Steve Reich säger att hans verk kanske spelas 200 gånger på ett år, men bland alla de som framför hans musik världen över, känner han bara till ett fåtal.
– Men det är det underbara med det hela. För det precis det jag vill, att musiken ska spelas. Så fort musiken är gjord, så är det upp till var och en att framföra den. Det är så det lever vidare, berättar Reich.
”Mr. Hitler försökte erövra världen”
”Different trains” som också ska spelas i kväll och som skrevs 1988 för en stråkkvartett, uppstod ur ett barndomsminne. När Steve Reich var ett år gammal skildes hans föräldrar och han fick åka tåg mellan Los Angeles och New york och bodde hos mamma och pappa halvårsvis.
Tågresorna var den första inspirationen till verket.
– När jag höll på och skrev det så började jag efter tag fundera på under vilka år åkte jag med tågen? Jag kom på att det var 30-40-talen. Vad hände då? Tja, vi vet vad som hände då. Mr Hitler försökte erövra världen och han skickade alla judar han fick tag på till Polen och upp genom skorstenen. Så hade jag blivit född i Stuttgart, Bryssel eller Rotterdam, så skulle du och jag inte sitta här och prata. Men så tänkte jag ”hur kan jag skriva om Förintelsen? Måste jag dricka hela Stilla havet bara för att komma igång?” Det är för stort, säger Reich.
Överlevandes berättelse
På 80-talet hade de första samplingssyntarna kommit och tidigare hade han gjort musik av inspelade röster.
– Tänk om jag använder arkivet över förintelseöverlevare som kom till USA och hörde dem berätta om sin liv? Och när de berättar, så skriver jag musiken, ord för ord. Deras språkmelodi blir min melodi. Kvinnans tal gestaltas av altfiolen och mannens tal av cellon och violinerna gestaltar tågljuden och tågvisslorna, säger Reich.
Steve Reich har gjort musik om 9/11, musik för öken och musik för 18 musiker. Men i kväll framförs två musikstycken och konserten är avslutningen på programserien av Judisk vår på Dramaten i Stockholm och som bär temat ”Minne”.
”Vad som helst kan hända”
Det är ju en speciell inramning för kvällen, en programserie som avslutas och som uppmärksammar att det i år är 70 år sedan Nazitysklands fall och du ska även prata mellan verken om hur det kollektiva minnet uttrycker sig i musik, hur tänker du kring det?
– All musik är minne. Jag vet inte vad de har i åtanke, men jag är bara här för att representera min musik och ingenting annat, säger Reich.
Men hur har din relation till verken förändrats över tid?
– I och med att de ständigt tolkas av andra så förändras dem. Alla gör det annorlunda eller på sitt sätt och varje gång jag hör det så lär jag mig något nytt. Ibland hör jag att de spelar fel på ett sätt som jag inte trodde man kunde göra och ibland hör jag något jag nytt som jag inte visste fanns i musiken.
– Men att framföra det live är en väldigt stor upplevelse för vad som helst kan hända. Men jag har stort hopp för inför kvällen och jag tror det kommer bli bra.
Kammarensemblen kommer också medverka under kvällens konsert och konserten kommer framföras under ledning av dirigenten Christian Karlsen.