Daniel Johansson är anställd av Linnéuniversitetet och forskar bland annat om musikbranschen. I hans nya rapport, som presenteras idag, har han analyserat utvecklingen för de största svenska festivalerna under de senaste 13 åren.
Idén till studien fick Daniel Johansson från tidningarnas många rubriker om sommarens största epedemi – ”festivaldöden”.
– Under det senaste året har jag läst mängder med rubriker om festivaldöden, men för varje festival som gått under har det funnits en festival med jättebra besökssiffror kvar. Jag ville se om statistiken stämde överens med bilden, berättar han.
Rekordmånga betalande besökare
Resultaten visar, i kontrast till medierapporteringen, att Festivalsveriges bästa tid är nu.
– 2013 är året då flest betalat för musikfestivaler i Sverige. Det var spännande att få fram den siffran, och sätta den i motsats till debatten i stort. Även den generella trenden visar att svenska festivaler får allt fler besökare.
Skulle du vilja säga att du motbevisat myten om festivaldöden?
– Ja och nej. Jag har visat att festivaler som fenomen inte på långa vägar är nära att dö ut. Svenskar gillar att gå på festival. Å andra sidan har många enskilda festivaler haft det tungt, och många erkända och legendariska festivaler har gått under. En festival som dör är ju per definition en festivaldöd, men jag tror att det handlar om specifika varumärken som inte klarar av den förändrade marknaden.
Vilka festivaler är det som överlever?
– De mest lyckade festivalerna just nu anordnas av större företag som inte bara sysslar med festivaler. De står och faller inte på ett misslyckat år, som små ideella arrangörer lätt gör.