En trogen kärnpublik är viktig om en festival ska överleva på lång sikt. Det säger Håkan Waxegård, en av Hultsfredsfestivalens grundare, inför den numera Stockholmsbaserade festivalens invigning idag.
Men Folkert Koopmans, vd på tyska FKP Scorpio som arrangerar nya Hultsfredsfestivalen, tror inte på idén om en kärnpublik.
– Jag tror inte att det är så i Sverige längre. I så fall hade både Siesta, Peace & Love och Arvika klarat sig bättre. Jag tror att publiken har svårt för gamla varumärken, de har ingen större lojalitet. Folk här är väldigt sugna på nya trender, säger han till Kulturnyheterna.
”Vill vara en indiefestival”
Strategin för nya Hultsfred är, enligt Folkert Koopmans, att försöka locka indiepubliken. Det breda placerar man i stället på Bråvallafestivalen.
– Hultsfred ska vara en indiefestival, där vi fångar upp de nya och heta banden. Det ska vara tydligt att det handlar om oberoende och ny musik. Vi hoppas på en annan publik än gamla Hultsfred, säger han.
Folkert Koopmans svarar också på kritiken om att han och FKP Scorpio valde att lägga Bråvallafestivalen samtidigt som Peace & Love, något som enligt många bidrog starkt till att Borlängefestivalen gick i konkurs.
– Huvudorsaken var att Rammstein och Green Day, som båda är artister vi jobbar med, bara kunde den helgen. Vi ringde upp Peace & Love i förhand och gav dem chansen att flytta sig. De ville inte det, men vi gav dem i alla fall chansen.
Ni försöker inte bli av med andra festivaler?
– Nej, nej, nej.