Artisten Charlotte Perrelli skulle leda årets andra deltävling av Melodifestivalen. Samtidigt gör hon reklam för mobiloperatören Comviq. Två uppdrag som inte går ihop, bedömer nu SVT, och kickar Perrelli från programledarjobbet.
Enligt ett pressmeddelande ingick SVT och Charlotte Perrelli ett avtal som reglerar hennes programledarmedverkan i Melodifestivalens i höstas. I avtalet var det inskrivet vilka reklamuppdrag artisten har, och det godkändes av SVT.
Missade tidsperioden
En tråkig detalj var dock att SVT missade tidsperioden för reklamkampanjen. Enligt public service-bestämmelserna ska medarbetare som arbetar med kommersiella projekt ha en karenstid innan de syns i SVT. Perrellis programledarroll utgår därför, och ersätts med en ”artistisk del”.
– Jag kan bara hänvisa till att vi gjort allt enligt avtalet där vi inkluderat alla mina reklamuppdrag som godkänts av SVT men det är givetvis tråkigt att SVT gjort en avtalsmiss som drabbar min programledarmedverkan. Jag ser fram emot mina utökade artistiska framträdanden i programmet, säger Charlotte Perrelli, enligt pressmeddelandet.
SVT tar på sig missen
– Ibland blir det fel och vi på SVT tar på oss det. Vi ber Charlotte om ursäkt som framstått som den avtalsbrytande parten vilket inte är fallet samtidigt beklagar vi den negativa publicitet som Charlotte fått de senaste dagarna, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen.
SVT har valt att inte kommentera misstaget vidare, men Staffan Jordansson, Charlotte Perrellis manager, berättar för Kulturnyheterna om mötet mellan Melodifestivalens representanter och Perrelli i går, tisdag.
”Säkert någon som är avundsjuk”
– Hon satt med i går när vi hade möte. Det var aldrig tal om att hon inte skulle få medverka i Melodifestivalen över huvud taget, vi har ju ett avtal. Men det har vi med Comviq också. Det har SVT godkänt och det går inte att bryta bara sådär. Det är en jättestor kampanj, säger han.
Är hon besviken?
– Det är klart. Hon hade sett fram emot att göra det här, och repeterat in allt. SVT hade inte tänkt på reklamen innan den började sändas den 19:e, säger Staffan Jordansson.
– Det är aldrig roligt med negativ publicitet. Avtalet är ju under sekretess, så vi kan inte bara börja skicka runt det... Men det är säkert någon som är avundsjuk och inte unnar henne det här.
Varför tror du det?
– Jag tror det. Det är säkert någonting sådant i bakgrunden.