Hon är känd för att styra alla led i sitt uttryck. Beyoncé skriver musiken, sätter ljuset, säger sitt om kostymen och koreograferar dansen. Troligtvis mer älskad än någonsin, med ett varumärke som drog in en halv miljard kronor förra året.
Just nu pågår Beyoncés världsturné – Formation tour. Den 26 juli är det dags för Sverige, men showen har redan betat av elva stopp i USA.
”Jobbar på det här sättet”
I videor från konserten som laddats upp på nätet, syns Beyoncés dansare göra ett nummer i vatten. För Alexander Ekman, svensk koreograf, kändes stegen igen. Lite väl mycket igen.
– Jag såg ett klipp på Youtube. Det var en märklig känsla. Som att se mina egna idéer i ett jättestort forum inför en jättepublik utan att jag själv har varit en del av det, säger han.
– Jag vet att de har fått inspiration från Swan lake. Hennes team jobbar på det här sättet. Det är vanligt att man kommunicerar att man vill ta del av en så kallad mood board, men det slutar med att de tar istället för att ”copy but make it better”. Det är inte som att jag har ensamrätt till dans i vatten, men i det här fallet vet jag att det är min koreografi, säger han.
”Tjänar pengar på det här”
The swan lake, eller Svansjön, sattes upp av Ekman på Oslooperan senast 2014. Snart är det nypremiär av uppsättningen. I ett videoklipp på Instagram, jämför han sin koreografi med Beyoncés från Formation tour.
– Först blev jag smickrad, sedan blev jag lite arg. De tjänar så mycket pengar på det här, säger Alexander Ekman.
– Det är inte första gången det här händer heller. Jag pratade med en vän till mig, Sidi Larbi Cherkaoui, de hade snott hans scenografi rakt av. Han hade hört av sig till hennes team, men inte fått något svar. Jag tycker att det här är en intressant diskussion. Vad har jag som konstnär att sätta emot den här jätteartisten? För henne spelar det här ingen roll. Hennes team skyddar henne mot att ens behöva konfrontera något sådant här.
Tidigare plagiatanklagelser
Beyoncé har redan den moderna dansvärldens ögon på sig. I musikvideon till låten Countdown från 2011, har hon kopierat den belgiska koreografen Anne Teresa de Keersmaekers ”Rosas danst Rosas” från 1983.
Även amerikanska regissören och koreografen Bob Fosse, och den schweiziska videokonstnären Pipilotti Rist har varit föremål för debatt om stöld kopplad till Beyoncé.
– I dansvärlden är det känt att Beyoncé stjäl från moderna danskoreografer. Man brukar säga att ”imitation is the highest form of flattery”. Samtidigt blir man lite ilsken. Vad har jag för möjligheter eller rättigheter i ett sådant här läge? Det är en intressant diskussion att lyfta, säger Alexander Ekman.
Kulturnyheterna har sökt Beyoncé för en kommentar.