Media City planeras i norska Bergen Foto: MAD

Norska Bergen vill bli internationellt mediacenter

Uppdaterad
Publicerad

Ett jättemediehus mitt i staden ska dra åt sig internationella blickar, hoppas hjärnorna bakom idén.

Ett jättehus som ska fungera som en kreativ myrstack för medieaktörer. Det är ambitionen när Bergen blir Mediacity. Ett stort mediehus på 45000 kvadratmeter, större än Postens huvudkontor i Oslo, ska inhysa fem norska medieföretag och delar av universitetet.

Spänner musklerna

Medier

- Vi vill tillsammans spänna musklerna mot internationell konkurrens som Facebook och Netflix. Idag tävlar vi om var mediekonsumenterna lägger sin tid, säger Alf Hildrum, vd TV2.

De fem medieföretagen som tillsammans vill göra Bergen till en internationell mediehub är TV2, NRK, tidningarna Bergens Tidene och Bergenavisen och teknikföretaget Virtz, som inriktar sig på den ditigala medieindustrin.

Genom ett tätt samarbete med Bergens universitet hoppas man att nå nya höjder – både när det gäller programformat och teknik.

– För att utbilda dom bästa journalisterna måste vi ha tillgång till den allra senaste tekniken, säger Dag Rune Olsen, som är rektor på Bergens Universitet. Genom att samarbeta med ledande medieföretag kommer vi att ha det.

Skrotar jouranlistutbildning

Bergens Universitet ska skrota sin klassiska journalistutbildning och starta en ny, där fokus ligger på det digitala medielandskapet.

NRK, Norges public-service tv, vill också vara med när Bergen blir MediaCity. Vd Thor Gjermund Erikson tror det är ett sätt att stärka public service roll. Internationella streamingtjänster och sociala mediersajter konkurrerar om uppmärksamheten, men public service har en unik roll, menar han.

– Ingen av de nya internationella aktörerna tar ansvar för norska program och norsk kultur. Där behövs vi som en garant. Ännu mer nu.

Slow tv och ny teknik

Han menar också att public service-företagen, som finansieras av tittarna och inte behöver ta hänsyn till pengar på samma sätt som komersiella medieföretag, måste vara beredd att ta större risker och dela med sig av sin kunskap.

Både när det gäller teknik och nya programidéer. Han tar Slow-tv som ett exepmel. Det var en programidé som startade på NRK och som verkade vågad för komersiell tv. Den första sändningen gick nämligen ut på att direktsända en hel dags båttur i en fjord. Det var långsamt och det hände inte speciellt mycket, men programmet blev ändå en tittarsuccé.

– Vi testade, nu kan andra ta efter, säger Thor Gjermund Erikson och låter generös. Han tycker också att Public service ska dela med sig av teknik som de utvecklar.

Men Mediacity kommer inte lösa alla problem meidebranschen brottas med just nu, säger Alf Hildrum, som är vd för TV2 som kallar samarbetet för “mediehistoria”.

– Det löser inte allt. Men vi får maximal konkurrenskraft – idag är inte konkurrenten i första hand NRK. Vi har större spelare på plan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet