Ny tidning ska hjälpa EU-migranter ur tiggeriet

Uppdaterad
Publicerad

En ny tidning ska hjälpa EU-migranter ut ur tiggeri.

Norska ”Folk är folk” har nått Sveriges storstäder – och intresset för att sälja den är stort.

Snart lanseras ”Folk är folk”, en ny tidning som EU-migranter ska kunna sälja istället för att tigga. Men redan nu finns en specialutgåva att köpa i Malmö, Göteborg och Stockholm.

När Sven Hovmöller plockar fram några exemplar av seriealbumet ”Sofia Z-4515” blir det liv i folksamlingen omkring honom.

Han är med i föreningen Hem, som ska distribuera tidningen ”Folk är folk” i svenska storstäder. ”Sofia Z-4515” är en specialutgåva, och om några veckor kommer det första riktiga svenska numret.

– Tanken är att de inte ska behöva tigga, att de ska stå upp i nivå med andra människor, titta dem i ögonen och dessutom få in en inkomst utan att tigga, säger Sven Hovmöller.

”Måste få ihop pengar”

”Folk är folk” har funnits i Norge i tre år, och sålts av EU-migranter. I Sverige är intresset för första numret stort bland försäljarna.

– Vi har barn hemma som är hungriga och ingenstans att bo. Vi måste sälja tidningen för att få ihop pengar åt barnen, säger försäljaren Ana.

Artiklarna handlar ofta om sociala frågor, och såväl skribenter som frivillighetsorganisationer i Sverige är klara att börja jobba med tidningen och distributionen.

”Blir en tävling om utsatthet”

I Norge har ”Folk är folk” 800 registrerade försäljare. Och den svenska upplagan skapar oro för konkurrens bland gatutidningarna. I Göteborg driver tidningen Faktum en kampanj för att stärka ställningen för sina försäljare. Men Situation Stockholm tänker annorlunda.

– Om man ställer grupper, i det här fallet tidningsförsäljare mot varandra, så blir det en tävling om utsatthet, och vi vill inte se det så. Situation Sthlm är ingen välgörenhetsorganisation, säger Jenny Lindroth från tidningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.