IT-minister Mikael Damberg (s) bjuder in publicisterna bakom uppropet till ett möte. Foto: Regeringen/TT

Regeringen bjuder in mediechefer till möte

Uppdaterad
Publicerad

Sedan Telias nya kampanj lanserades har den anmälts över 300 gånger till Post- och telestyrelsen, och fått mediachefer att kräva ett ingripande av Regeringen. IT-minister Mikael Damberg (S) bjuder nu in publicisterna bakom uppropet till ett möte.

Under tisdagsmorgonen publicerades ett upprop från 27 av Sveriges största publicister, med anledning av Telias kampanj om fri surf till sociala medier. Debattartikeln avslutades med en uppmaning till regeringen: ”säkra att Telia verkar som ett föredöme när det gäller nätneutraliteten och rätten till det fria ordet på internet.”

– Det blir ett bekymmer när Telia, som är ett statligt bolag, går in och gör såna här dealar med amerikanska bolag, som Facebook i det här fallet, där man öppnar vägen för vissa men inte för alla, säger Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén, som skrivit under inlägget.

Nätneutralitet

Komplex gränsdragning

IT-minister Mikael Damberg (S) vill ogärna kommentera huruvida Telias fri surf-kampanj strider mot den nya lagstiftningen om nätneutralitet, som började gälla den 30 april.

– Sedan tre dagar tillbaka har vi en ny lagstiftning kring nätneutralitet. Det finns nu en öppen diskussion om hur ska den här lagstiftningen tolkas. Men gränsdragningen för nätneutralitet måste Post- och telestyrelsen avgöra, säger han till Kulturnyheterna.

Bjuder in till möte

Det är nu upp till Post- och telestyrelsen att faktiskt tillämpa lagen. Men trots att Mikael Damberg inte vill uttala sig om fallet Telia poängterar han att diskussionen är angelägen.

– Det är en viktigt fråga och jag tillsammans med kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) kommer att bjuda in publicisterna bakom artikeln till ett möte. Både för att lyssna och få deras bild av hur de ser på frågan men också för att lyssna på hur verkligheten ser ut för publicisterna i Sverige, säger han.

Aningslöst agerande

Även på den borgerliga sidan vill man avvakta med att kommentera nätneutralitetsförordningens tillämplighet på Telia-fallet tills man vet vad Post- och telestyrelsen kommer fram till, men Andreas Norlén (m), ordförande i Konstitutionsutskottet, förhåller sig försiktigt kritisk till Telias agerande.

– Jag upplever att det finns en aningslöshet där man inte inser vilken konkurrens svenska medier möter. Möjligtvis är Telias agerande ett utslag av denna aningslöshet, när man ger Facebook en konkurrensfördel, säger Andreas Norlén.

– Ett stort företag har ett ansvar att fundera över vilka konsekvenser vissa erbjudanden får, och att man tar en offentlig debatt av de konsekvenserna, fortsätter han.

”Ingen exklusiv tjänst”

På Telia anser man inte att erbjudandet strider mot den nya lagstiftningen, och inte heller anser man att, vilket debattörerna hävdar, exempelvis Facebook ges för mycket makt.

– Vi jobbar med ett antal partners, det är sex olika tjänster vi har med. Det är ingen exklusiv tjänst, det finns inga finansiella transaktioner. Dyker det upp andra tjänster i framtiden som vill vara med så är vi öppna för det, säger Telias konsumentchef Jonas Hasselberg.

– Vi snedvrider inte konkurrensen utan vi följer med hur människor beter sig i Sverige och hur våra kunders behov ändras. Det vi gör är att låta våra kunder kommunicera mer fritt. Kommunikation har vi stått för i 160 år och den kommunikationen sker nu i sociala medier, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nätneutralitet

Mer i ämnet