Regeringen vill ha reklamavbrott

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen vill öppna för korta reklamavbrott i direktsända idrottsevenemang. Men generalsekreteraren för Svensk elitfotboll har svårt att se avbrott i matcherna:

– Det får inte bli på bekostnad av fotbollen.

Sedan tidigare använder TV4 spelavbrotten i direktsända idrottsevenemang till att visa reklam. Men de får inte vara kortare än en minut. Nu föreslår regeringen att det ändras.

Därför överlämnade man under måndagen en proposition till riksdagen, om ändringar i Radio- och tv-lagen. Förslaget är en anpassning till ett EU-direktiv.

– Alla initiativ till intäkter är bra, likaså en ökad mediekonkurrens, säger Mats Enguist på Svensk elitfotboll, och ser förslaget som positivt så länge det inte blir på bekostnad av fotbollen.

– Men jag har svårt att se hur fotbollsmatcher ska kunna ändras, till exempel med spelavbrott, fortsätter han.

Genom förslaget ska svenska tv-bolag få samma konkurrensförutsättningar som bolag som sänder till Sverige från andra EU-länder. I propositionen föreslås även att det ska gå att ställa krav på att tv-sändningar ska göras tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2013.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.