Facebook kan ha spelat en avgörande roll i det amerikanska presidentvalet genom att ha underlättat spridningen av falska nyheter på det sociala nätverket. Nu tar grundaren Mark Zuckerberg åt sig av kritiken som har följt och presenterar konkreta förslag på hur spridningen ska stoppas.
Det ska bland annat bli lättare för användare att anmäla falska nyheter och Facebook ska ta hjälp av journalister och organisationer som är specialiserade på faktakoll. Det sociala nätverket funderar också på att märka påhittade artiklar och se över vad för innehåll det är som dyker upp under vinjetten ”relaterade länkar”.
– Vårt mål är att föra samman människor med de berättelser som är mest meningsfulla för dem, och vi vet att folk vill ha korrekt information. Vi har arbetat med det här problemet under en lång tid och vi tar vårt ansvar på allvar, skriver Mark Zuckerberg i en statusuppdatering.
”Vi ska inte vara skiljedomare”
Men problemet är ”komplext, både tekniskt och filosofiskt”, fortsätter han.
– Vi måste vara försiktiga med att inte avskräcka människor från att dela åsikter eller av misstag begränsa korrekt innehåll. Vi vill inte vara skiljedomare själva, utan istället förlita oss på vårt samhälle och betrodd tredje part.
Facebook ska också begränsa möjligheten att tjäna pengar på att sprida falska nyheter. I samband med presidentvalet i USA rapporterade bland annat Buzzfeed News om grupper som startade sajter med falska nyheter om Donald Trump endast för att via annonser tjäna pengar på de många människor som sökte på presidentkandidatens namn.
Även Google har tidigare presenterat förslag på hur man ska bli bättre på att skilja riktiga nyheter från falska, efter kritik som följt på presidentvalet.