Gustav Fridolin och Alice Bah Khunke. Foto: TT

Så vill regeringen öka ungas läsande

Uppdaterad
Publicerad

I fredags rapporterade kulturnyheterna att många skolor fortfarande inte har bemannade skolbibliotek, nu utlovar regeringen satsningar.

Endast 22 procent av de tillfrågade skolenheterna uppgav att de hade biblioteksverksamhet med bemanning på minst 20 timmar i veckan. Enligt statistik från Kungliga biblioteket.

Bristen på skolbibliotek oroar ministrarna och miljöpartisterna, Alice Bah Kuhnke och Gustav Fridolin – som i en debattartikel i Expressen utlovar satsningar för att komma tillrätta med problemet – man ska:

Införa en läsa-skriva-räkna-garanti i skollagen. Införa ett kunskapskrav i läsförståelse för årskurs ett, samt införa ett obligatoriskt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling och matematik för årskurs ett. Utöver det vill man ta fram en nationell biblioteksstrategi och ge skolverket i uppdrag att ta fram nationella skolutvecklingsprogram.

Få siffror

Vad dessa satsningar kommer kosta framgår inte i debattartikeln, den enda siffran som läggs fram är fyra miljoner kronor, som går till Kulturrådets läsfrämjande arbete i samarbete med biblioteken.

För att säkra tillgången till bra skolbibliotek ska regeringen under 2015 föra samtal om skolbiblioteken med ”relevanta aktörer”.

Får medhåll från opositionen

Christer Nylander (FP), vice ordförande i utbildningsutskottet håller med Alice Bah Kuhnke och Gustav Fridolin om att något måste göras för att förbättra ungas läsförståelse och gillar flera av deras förslag. Han menar dock att fyra miljoner kronor är väldigt lite pengar i sammanhanget och hade velat se utökade kontroller från skolinspektionen.  

– Många av sakerna är sånt vi redan har gjort. Det viktiga är att komma ner på djupet i de enskilda skolorna, då saknar jag att skolinspektionernas granskning ska vara tuffare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.