Mittmedia tar över 70 procent av Svenska Dagbladet, Schibsted kommer att ha 30 procent i det nya bolaget som ny bildas. Foto: TT

Schibsted och Mittmedia bildar ny tidningsallians

Uppdaterad
Publicerad

Mediehusen Mittmedia och Schibsted samlar sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny mediekoncern. Samarbetet berör Mittmedias 18 lokala dagstidningar och Svenska Dagbladet, uppger bolagen i ett pressmeddelande.

Två av Sveriges största mediehus presenterar nu planer på att lansera en svensk morgontidningsallians med 29 svenska tidningar under samma flagg.

Mittmedia och norska Schibsted har undertecknat en avsiktsförklaring om att man inom kort vill sammanföra Svenska Dagbladet, Mittmedias 18 lokaltidningar och Promedias tio lokaltidningar i ett nytt svenskt mediehus.

Medier

– Vårt syfte är att bygga en ny, stark allians i medie-Sverige, skriver Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, i ett pressmeddelande.

Svenska Dagbladet byter ägare

Mittmedia kommer att ha en ägarandel på 70 procent och Schibsted 30 procent i det nya bolaget, vilket innebär att Mittmedia blir ny huvudägare av Svenska Dagbladet när det nya mediehuset lanseras.

– Vi kommer att fortsätta att vara engagerade i Svenska Dagbladet. Men när Mittmedia tillför 28 tidningar, och vi en, så är det inte orimligt att de får en något större andel, säger Raoul Grünthal till Kulturnyheterna.

Koncernchefens optimism inför sammanslagningen delas av personalen. I ett uttalande till Dagens Media säger fackklubben på SvD att man ser affären som ”offensiv satsning” och att man räknar med att bli ett nav i den nya mediekoncernen.

Samarbete i fokus

Thomas Petherson är koncernchef för Mittmedia och menar att samarbetet är en nödvändighet för att kunna konkurrera mot det nya medielandskapet med sina internationella jätteföretag, som Facebook och Google.

– Vi gör det här för att skapa förutsättningar för att kunna fortsätta hålla på med journalistik. Det är en överlevnadsplan, säger Thomas Petherson.

Petherson menar att behovet för större tidningskoncerner växt. Den digitala omställningen betyder stora utmaningar och tidningsföretagen behöver starkare muskler för att klara av att möta framtiden. Samma utveckling – mot allt större mediehus – har varit tydlig i USA. Mediekoncentration, som ofta omnämns som någonting negativt, har blivit nödvändig.

Han är inte speciellt orolig för att kvalitén ska komma i kläm när mediehusen blir färre och större.

– Vi har en enorm pluralism idag, jag ser ingen risk för journalistiken.

Del av Mittmedias plan

Alliansen mellan de båda mediejättarna är logisk, enligt journalistikprofessorn Sigurd Allern.

– Mittmedia har sagt att man vill göra en extrem satsning digitalt och lägga ner papperstidningarna helt på sikt. Det här är en grundläggande Schibsted-strategi, så de är en rimlig maka, säger Allern.

Sigurd Allern understryker att det är för tidigt att dra några slutsatser om vad affären kommer innebära för medie-Sverige innan detaljerna är klara, men att satsningen är logisk även från Schibsteds håll. Mediejätten får inte expandera mer i Norge på grund av landets monopolregleringar och får därför satsa mer på den svenska marknaden.

Enligt Raoul Grünthal väntar inga nedskärningar till följd av sammanslagningen.

– Båda koncernerna är kostadseffektiva. Vi kommer inte skära ner som en följd av affären, men det innebär inte i att vi är immuna mot branschens ekonomiska villkor i framtiden, säger han.

De går samman i nya tidningsalliansen:

Schibsted: Går in med den Stockholms-baserade morgontidningen Svenska Dagbladet.

Mittmedia: Går in med sina lokaltidningar i mellersta Sverige. Gefle Dagblad, Arbetarbladet, Dalarnas Tidningar, Dala-Demokraten, Hudiksvalls Tidning, Söderhamns Kuriren, Ljusnan, Ljusdals-Posten, Östersunds-Posten, Länstidningen, Tidningen Herjedalen, Sundsvalls Tidning, Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda.

Promedia: Tar med sig sina lokaltidningar Arboga Tidning, Avesta Tidning, Bärgslagsbladet, Fagersta-Posten, Länstidningen Södertälje, Nerikes Allehanda, Norrtelje Tidning, Nynäshamns-Posten, Sala Allehanda, Södertälje-Posten, Vestmanlands Läns Tidning och Örebroar'n.

Anledningen till att även Promedia ingår i det nya mediehuset är att Mittmedia äger majoriteten av företaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet