Enligt siffror från mätföretaget MMS har det traditionella tv-tittandet, där vi ser programmen medan de sänds, minskat med nästan tio procent de senaste månaderna.
– Vi ser att det tablålagda tittandet har minskat markant. Det rör sig om nio-tio minuter en genomsnittlig dag. Om man jämför med förra året var minskningen fyra-fem minuter, säger Magnus Anshelm, vd på MMS.
Moderna sätt att titta
Det har istället varit en vår där andra former av tv tagit plats. Kanalernas Playtjänster, fildelningssajter och klipp på Youtube till exempel.
Streamingtjänster som Netflix, där man själv väljer på vad och när man ska titta på, har lanserats i flera Europeiska länder. Förutom Norden finns tjänsten nu i bland annat Storbritannien och Nederländerna.
– Det finns nog skäl för dem att ha börjat i de här länderna där vi har en väl utbyggd infrastruktur, en betalningsvilja och -förmåga för tjänster online. Det finns också en stor spridning av smarta telefoner och plattor, säger Tomas Lindhé chef på SVT:s Publik- och utbudsanalys.
”Måste samla nationen”
Han ser att vi tittar mer individuellt och därmed får mindre att prata om i fikarummet.
– De program som verkligen fungerar är de som har förmågan att samla nationen över generationsgränser. Exempelvis stora sportevenemang och underhållningsprogram.