Med peruker gjorda av bindor och tamponger gestaltar skådepelarna hur äckligt mens ibland uppfattas. I ett blåvitt ljus skapas en känsla av laboratorium, och i slowmotion trycker karaktärerna en blodig binda i ansiktet på varandra. Att den scenen väcker känslor märktes genast när ensemblen spelade upp den för referensgrupper.
– Direkt när vi gjorde den så förstod vi att den skapar en enorm känslosvallning hos vår publik. Och då var ju det ett direkt svar på att det här är bra, det här ska vi använda, säger Gustav Deinoff, regissör och konstnärlig ledare på Unga Klara.
Teater väcker känslor
”Girls will make you blush” handlar om tjejers pubertet och spelas för folk i högstadieåldern. Det pratas mycket om ämnen som kan tyckas vara lite jobbiga så mellan varven måste skådespelarna brista ut i dans för att lätta på trycket.
– Det är svårt att göra teater för ungdomar. Att både respektera dem på samma sätt som en vuxen publik, och också vara medveten om att de är barn eller ungdomar och därför ta ett extra ansvar för situationen, säger han.
När Unga Klara jobbar har de en metod som går ut på att tidigt koppla in unga personer för att se hur arbetet faller ut, ett arbetssätt som teaterns förre ledare Suzanne Osten jobbat mycket med och som ofta används inom just ungdomsteater.
– Det är nästan alltid det där osagda som kommer fram, att stämningen i rummet förändras eller att alla helt plötsligt sträcker lite på sig och lyssnar lite extra. Då får man ta reda på vad vi vill jobba vidare med och prova igen, säger Gustav Deinoff.
Inte ett fritt val att vara där
Det blir ännu svårare att spela teater för unga på skoltid eftersom eleverna inte själva väljer att vara där, och kanske är det lite oklart varför man ska gå och se en föreställning.
– Jag tror att man går på skolteater för att man ska lära sig någonting eller ta del av kulturen, säger eleven Karl-Marcus Wärnelius Liwning.
Varför går man på skolteater tror du?
– För att vi ska lära oss någonting, jag vet inte, säger Meja Fredriksson, elev.
– För att lära sig och förstå livet, säger klasskompisen Derin Yousefi.
Den här föreställningen tar upp puberteten, och snart sätts en annan pjäs upp på Unga Klara som handlar om rasism – båda tar upp ämnen som kan väcka känslor. Det kan vara svårt att veta hur publiken reagerar.
– Det är det det handlar om, prova känna efter och inte väja för att spela om svåra ämnen utan våga diskutera allt, säger Gustav Deinoff.