”Tusen år till julafton”, som följer en familj genom historien, blev den mest sedda julkalendern genom tiderna när den sändes förra året. Kalendern är på många sätt en variant av succén ”Historieätarna”. Originalformatet ”Supersizers” utformades av produktionsbolaget Silver River. 2012 såldes bolaget till Sony Television, som har egen distribution av program och format.
SVT menar att ”Tusen år till julafton” är en egen programidé – medan Sony hävdar att programmet är för likt ursprungsidén, och att dom därför äger delar av rättigheterna. Parterna kom överens om att julkalendern skulle få sändas en gång – men om SVT vill reprisera eller ge ut den på nytt så uppstår en ny tvist.
– Vi är fortfarande oeniga om det är så att vi gjort ett intrång eller inte. Då har vi sagt att vi för tillfället inte har någon avsikt att publicera den här julkalendern igen på något sätt, säger Thomas Nilsson, planeringschef på SVT.
Det här är ju er mest sedda julkalender någonsin. Är det inte värt att ta den här striden?
– Jag får väl säga som en politiker: efter en samlad bedömning idag så kommer vi inte att ta en sån tvist.
”En stor förlust”
Med en genomsnittlig publik på 2,3 miljoner tittare var ”Tusen år till julafton” den populäraste julkalendern i modern tid för SVT. Karin af Klintberg, regissör och producent för programmet, är djupt besviken över beskedet.
– Jag tror att det aldrig gjorts ett så omfattande jobb om barn i historien. Vi har tagit fram kläder, skor, frisyrer, hur de bodde, hur de levde, gick de i skolan, arbetade, det är en stor förlust om den historiska researchen går förlorad, säger hon till Kulturnyheterna.
– Vi tänkte när vi gjorde programmet att vi gjorde en kulturgärning, vi visar en grupp som varit osynlig i historieskrivningen men som funnits där hela tiden, säger Erik Haag, programledare för ”Tusen år till julafton” tillsammans med Lotta Lundgren.
– Vi har haft ett sånt stöd från lärare och historieexperter. Alla har varit glada över att det är programmet har gjorts, att historia blir kul för ungar att titta på. Det känns helknäppt att det inte ska bevaras, det är som att man vaskar all den här forskningen
Karin af Klintberg understryker även att serien blivit mycket populär bland många lärare, som i efterhand hört av sig, då de velat använda programmen i undervisningen.
Riskerar kostsam rättstvist
På torsdagen dementerade SVT:s kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala att det fanns någon tvist, och hävdade att SVT kunde sända programmet på nytt om man ville. Men efter att Kulturnyheterna talat med en lång rad källor nära programmet som påvisade motsatsen, medger SVT att någon repris är mycket osannolik.
Om SVT skulle ta upp kampen med Sony igen skulle ärendet förmodligen gå till domstol – det kan dels innebära stora kostnader, och att tvisten får statuera exempel för liknande bråk i framtiden.
Kan man inte tycka att ni borde ha rett ut de här frågorna innan ni gjorde den här julkalendern?
– Absolut, och det tror jag att vår åsikt är att vi har, säger Thomas Nilsson.
Men att det blir en sådan här tvist – tyder inte det på att ni inte gjort tillräckligt?
– Det kan man säga. Det är aldrig bra eller lyckosamt. Det finns igen anledning för oss att hålla på med tvister.
– Men det är viktigt att säga att vi för tillfället inte har tagit ställning till annat än att vi för tillfället inte har några publiceringsplaner. Det är den enda ställning vi har tagit.
När kommer ni ta upp det igen då?
– Det kan jag inte svara på heller faktiskt.
Erik Haag hoppas nu att de lärare som vill visa materialet för ungdomar ska ta saken i egna händer:
– Om det är lärare som ser det här vill jag säga: ladda hem den ändå!
– Men den finns inte Erik, det är det som är problemet. Den finns ingenstans, inte ens jag har avsnitten. Den kommer begravas för alltid, säger Karin af Klintberg.
– Så det är ingen som kan tanka upp den ens? Aha. Fan också. Ja det är ju väldigt olyckligt alltihop...
Kulturnyheterna har sökt Sony för en kommentar.