Förra veckan genomförde filmfestivalen en protestaktion utanför Kinas ambassad för att uppmärksamma konstnären Ai Weiweis situation i hemlandet. Men Ai Weiwei är inte den enda som deltar i Stockholms filmfestival i sin frånvaro.
Även den regissören Mohammad Rasoulof, vars film ”Manuscripts Don't Burn” visas på festivalen, är fast i sitt hemland Iran.
”Manuscripts Don't Burn” handlar om hur den iranska regimen använder sig av censur och är en del av filmfestivalens satsning på temat frihet.
Tyst minut utanför ambassaden
Under en tyst minut på tisdagsförmiddagen radade runt 20 personer upp sig i regnet utanför ambassaden iförda ögonbindlar. Bland dem fanns den amerikanske regissören Sean Gullette och den svenska regissören Tarik Saleh.
– Ögonbindeln är tagen ur filmen och är en dubbel symbol, dels för möjligheten att se hans film, dels för hans situation, säger han till Kulturnyheterna. Jag har själv rötter i Mellanöstern och vet hur läget kan vara. Skulle jag hamna i en liknande situation skulle jag vilja att någon stod upp för mig på det här sättet.
Festivalchefen Git Scheynius säger till Kulturnyheterna att man inte bjöd in almänheten till manifestationen för att man ville vara säkra på en fredlig protest.
– Det är en fråga som angår publiken, men det är också en kollegial protest, säger hon.
Några minuter efter att protesten hade avslutats dök ett tiotal poliser upp utanför ambassaden.
”Det är oacceptabelt”
Mohammad Rasoulof, som under flera år levt och arbetat i Tyskland, fick sitt pass beslagtaget när han åkte tillbaka till Iran i september.
– Det är oacceptabelt att de iranska myndigheterna förbjuder honom att lämna landet och att han förhindras att verka som filmskapare, sade Git Scheynius när hon först nåddes av beskedet att Mohammad Rasoulof inte skulle kunna resa till Sverige.
Stockholms filmfestival försöker även få regissörer och filmskapare som inte deltog vid protesten att ställa upp på bild iförda ögonbindel och skriva på en protestlista.