SAS utgångspunkt var att alla fackförbund skulle acceptera nya avtal innan styrelsen kan ta ställning till om SAS kan leverera den besparing som krävs för få lånegarantier.
CAU (Cabin Attendants Union), Danmark – har skrivit på
Danska kabinanställdas förbund.
Var det sista fackförbundet som accepterade ett besparingsavtal, bland annat med förändrad arbetstid från 44 till 47,5 timmars arbetsvecka.
Norsk kabinförening (NKF), Norge – har skrivit på
Norska kabinanställdas förbund.
Norsk flygerförbund, Norge – har skrivit på avtal
Norskt pilotförbund.
– Piloterna har sträckt så långt det över huvud taget är möjligt, säger Jens Lippestad, ordförande för de norska SAS-piloterna till TT.
SAS Norge Kabinförening (SNK), Norge – har skrivit på
Norska kabinanställdas förbund.
– Det är inget bra avtal. Ingen är nöjd, säger ordförande Anneli Nyberg till NTB i natt.
Den svåraste frågan att förhandla om var lönen.
– Den går ju rätt ner i plånboken till alla anställda.
Unionen, Sverige – skrev på avtal tidigt i morse
Svenska kabinanställdas förbund.
Unionens Cecilia Fahlberg säger till SVT Nyheter att hon är missnöjd över att facket backat i förhandlingarna och att SAS skött förhandlingarna väldigt illa.
– Jag är ganska kritisk till den process som varit och att man uttrycker att man måste komma ned på vissa nivåer. Det handlar om att folk måste orka arbeta. Det är tufft att arbeta i luften, säger hon.
Svensk pilotförening (SPF), Sverige – har skrivit på
– Vi har gjort på i princip alla områden som lön, pension och tjänstgöring. Vi har levererat kostnadsänkningar på cirka 30 procent. På lönesidan reducerar vi med en månadslön per år. Vi har sänkt traktamenten med 20 procent och vi ökar arbetstiden, säger Robert Gustafsson till SVT Nyheter tidigt i morse.
Dansk pilotförening, Danmark – har skrivit på
– Pilotföreningarna visar ett stort ansvar vid att skriva under avtalet, att de lever upp till de krav som ligger. Det är riktigt positivt, säger föreningens danska presschef Trine Kronman-Mikkelsen till Ritzau.
– Vi ser fram till att få de sista på plats, säger hon med hänvisning till att det fortfarande är två kabinpersonalsförenignar som förhandlar om avtalen.
Parat Luftfart, SAS Scannor flygerforening (SNF), Norge – har skrivit på
Norskt pilotförbund.
– Vi har sagt ja till att gå med på de besparingar som måste göras, sa Jan Levi Skogvang, til NTB tidigt i morse.