”Löfven vill prata jobb – Reinfeldt regering o ansvar. Men det är Mats Knutson och Anna Hedenmo som styr” (Anette Holmqvist, journalist på Aftonbladet)
”Ser fram emot kvällens partiledardebatt men gissar att ämnen som t.ex. säkerhetspolitik, bistånd och vapenexport inte kommer vara ngt som lyft” (Anna Ek, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen)
På #pldebatt har många redan twittrat ut sina förväntningar inför kvällens debatt i Agenda.
Sociala medier blir ett sätt att både mobilisera de egna styrkorna och ett verktyg för att hantera snabbt uppkomna krishärdar under debattens gång.
Lätt att bevaka
Britt Stakston, mediestrateg, på JMW kommunikation säger att Twitter framförallt har blivit en viktig kanal för inflytelserika personer att ta makten över informationsflödet.
– Strategiskt har det blivit oerhört angeläget, för Twitter är en arena som är lätt att bevaka och där man kan ta del av många inflytelserika personers tyckande på ett lättfattligt sätt, säger Brit Stakston.
Samtidigt menar hon att just Twitter också har sina tydliga begränsningar jämfört med andra sociala forum som exempelvis Facebook. Medan Twitter har omkring en halv miljon användare i Sverige, så är motsvarande siffra för Facebook, närmare fem miljoner.
– Man skulle kunna säg att det är inlägg från insatta personer till redan insatta personer. Generellt tycker jag det är lite synd att det blir extremt polariserat. Det blir en megafondiskussion snarare än ett intressant sätt att fortsätta debatten på och det är lätt att uppfatta det som trist om man är lite utanför.
Hantera kriser
Under kvällens debatt kommer Twitter sannolikt att bli viktigt just eftersom det når många opinionsbildare och journalister inom media och inom politiken:
– Det kan handla om att hantera en eventuell kris som uppstår snabbt, eller om att påpeka sakfel hos motståndaren eller korrigera eventuella sakfel på den egna sidan, säger Brit stakston.