För de stora koncernerna har helt andra möjligheter än andra företag att skatteplanera och skatteplanering har varit en av Volvos specialiteter.
När jag började granska Volvos skatteplanering på 90-talet låg företaget i fejd med skattemyndigheten som hittade en rad märkliga upplägg där företaget använde skatteparadis för att inte betala någon skatt i Sverige.
Och även om det nu är mycket sällsynt att Skatteverket slår ned på Volvos deklarationer är det uppenbart att de stora multinationella företagen kan minimera skatten om de bara de vill. Facebook, Google är bara några exempel på företag som i stort sett inte betalar företagsskatt i Sverige genom att använda olika länder lagstiftning.
Skillnad i skattekultur
I Volvos fall går det att se ett skifte då det gäller bolagsskatten i samband med VD-bytet när den gamle Volvoiten Olof Persson fick gå och ersattes med Martin Lundstedt som gjort hela sina karriär på Volvos värsta konkurrent Scania.
Och det har under många år funnits en markant skillnad i skattekultur mellan de båda koncernerna.
Scania har varje år i modern tid betalt bolagsskatt i Sverige medan så inte varit fallet med Volvo.
Inte bra för affärerna
När jag tidigare frågat Martin Lundstedt var detta berott på svarade han att Scania haft en helt annan lönsamhet i sin verksamhet. Uppenbarligen har detta ändrat sig med tanke på att Volvo nu betalar mycket mer bolagsskatt i Sverige än vad Scania gör.
Slutligen är det inte bra för affärerna att förknippas med att inte betala skatt.
För ett år sedan när jag granskade hur mycket de 20 största företagen betalade i skatt märkte jag att många institutioner i Sverige tyckte att det var pinsamt att investera i företag som var nolltaxerare. Och när de stora aktieägarna börjar protestera då tar det skruv.