Halv miljon jobb i farozonen

Uppdaterad
Publicerad

Den europeiska bilindustrin befinner sig i kris och Volvos kommande neddragning är bara en i raden av stålbad för den plågade branschen. Bedömare förutspår att krisen kommer att förvärras ytterligare.

Branschen präglas av överkapacitet och kunderna lyser med sin frånvaro i den ekonomiska krisens spår. De två faktorerna är de främsta anledningarna till att bilindustrin i Europa är under svår press.

Efter Saabs konkurs i slutet av förra året gör sig nu branschens kris återigen påmind i Sverige. Enligt uppgifter till SVT Nyheter kommer Volvo Personvagnar i höst att minska personalstyrkan med mellan 200 och 300 personer på företagets viktiga Torslandafabrik.

Röda siffror

Volvos neddragning är bara en i raden i en bransch som sysselsätter sju miljoner människor i Europa. Många tillverkare blöder och bland förlorarna finns tillverkare som PSA (Peugeot Citroën), Fiat och Opel. I juli meddelade PSA att personalstyrkan skulle minskas med 8.000 personer och beskedet kom i samband med att koncernen redovisade en förlust på 662 miljoner euro för årets första sex månader. Trögt går det också för Renault där ägarna, franska staten, har skjutit till pengar. När företaget presenterade sitt halvårsresultat stod det klart att försäljningen rasat med 37 procent. Renault meddelade samtidigt att de förutspår en fortsatt svag utveckling på den viktiga hemmamarknaden.

Fiat har minskat sina investeringar och ifjol stängdes en fabrik utanför Palermo på Sicilien. Opel, som länge brottats med lönsamhetsproblem fortsätter att orsaka huvudvärk för ägarna General Motors.

Förlusten för första halvåret blev 500 miljoner Euro. Samtidigt pågår samtal med fackföreningar i Tyskland om att stänga företagets fabrik i Bochum.

Slår mot underleverantörer

Biltillverkarnas förluster är dock bara toppen av ett isberg eftersom krisen slår mot de viktiga underleverantörerna. Enligt den ansedda branschtidningen Automotive News innebär ett förlorat jobb hos en biltillverkare att i snitt fem personer förlorar jobben bland underleverantörerna.

I Volvos fall är det bemanningsanställda som får gå och det är just dem med tillfälliga anställningar som drabbas hårdast när biltillverkarna skär ner. Av de sju miljoner anställda i bilindustrin i Europa har 1,5 miljoner tillfälliga anställningar.

Lars Holmqvist, tidigare chef för den europeiska underleverantörsföreningen Clepa och numera rådgivare åt PR-byrån Kreab Gavin Anderson varnade nyligen för att ytterligare 500.000 jobb är fara nästa år.

Enligt konsultföretaget IHS Automotive är 30 procent av produktionskapaciteten outnyttjad i Europas fabriker. Sedan 2007 har 800.000 personer förlorat jobbet i den europeiska bilindustrin.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.