Magnus Henrekson, vd för institutet för näringslivsforskning och professor vid Handelshögskolan i Stockholm, tror att det kommer att dröja mellan fem och sju år innan Arbetsförmedlingen lärt sig att upphandla på rätt sätt.
–De måste lära sig av sina misstag – och blir skickliga upphandlare och ställa krav på de man upphandlar av. Och innan dess, ja då blir det väldigt lite värde för pengarna, säger Magnus Henrekson.
Sedan alliansregeringen 2008 lanserade att arbetslösa skulle få hjälp av en jobbcoach har totalt över 4,7 miljarder kronor betalats ut till privata aktörer för alltifrån jobbcoachning till rehabilitering.
SVT kan visa att flera av bolagen som har fått hela eller stora delar av sina inkomster från Arbetsförmedlingen haft var tredje krona som ren vinst från verksamheten vissa år.
Skattepengar ger stora vinster
I en ny marknad som så snabbt öppnas upp har Magnus Henrekson förståelse för att bolagen kan tjäna stora pengar.
– Arbetsförmedlingen måste köpa tjänsten, det vet alla om, då är det inte alls konstigt att det blir höga marginaler. Men frågan det väcker hos mig är beställaren tillräckligt på tårna för att säkerställa att de får värde för pengarna, att de får det som de kontrakterat. Om de nu inte får det och det är stora marginaler. Då är det beställaren som ska sättas på de anklagades bänk. Det är de som betalar ut våra skattepengar, säger Magnus Henrekson.
”Måste bli duktig på upphandling”
Han riktar i stället hård kritik mot hur privatiseringen av tjänsterna gått till.
– Det hade varit bra om politiken ägnat sig mer åt att de egna myndigheterna fungerar riktigt bra, polis, arbetsförmedling, och så vidare. Då hade det här behovet av upphandling inte funnits – då måste myndigheterna bli duktig på själva upphandlingen i stället. Och det blir man inte över en natt, säger Magnus Henrekson.