Bankernas listpriser för bolån är missvisande, tycker Finansinspektionen. De fungerar snarast som ett tak för räntediskussionen, men ger inte mycket vettig information till de kunder som sätter sig ner för att förhandla bolåneräntan med banken.
– Listpriset som bankerna presenterar skiljer sig från vad kunderna faktiskt får betala sedan när de kommer till banken. Vi tycker inte att det är rimligt, att man inte kan få en bättre bild av priset innan man sätter sig med banken och förhandlar, säger Malin Omberg, chef för konsumentskydd på Finansinspektionen.
– När det gäller många andra produkter, framför allt finansiella produkter, så vet man ju vad priset är. Det här är oftast den största bankaffär man gör som konsument och man har väldigt dålig information, och vi tycker inte det är okej att balansen ser ut så.
De nya reglerna kommer samtidigt att leda till att bankerna tvingas redovisa inför varandra hur deras snitträntor ser ut. Men Omberg tror inte att det innebär någon försämring av konkurrensen mellan bankerna.
– Bankerna och Bankföreningen är inte jätteförtjusta i det här förslaget, det är ju lättare att tjäna pengar när priset är luddigt och oklart.
Bankföreningen är inte direkt upprörd över Finaninspektionens nya regler om ränteinformation men föreningens chefekonom Johan Hansing tycker att det samtidigt är lite svårt att se poängen med de nya reglerna.
Samtidigt befarar Hansing att det nya regelverket kan leda till en likriktning i bankernas agerande som inte nödvändigtvis gör världen bättre.
– Bankerna har olika utgångspunkt för sin diskussion med kunden, vissa har listpriser och andra har upplåningskostnaden och åtminstone någon har redan börjat med principen om ett snittpris. Det är bra att det finns olika principer och en slags mångfald på marknaden. Det här riskerar att leda till en väldigt enhetlig prissättningsprincip, säger Hansing.