I Nederländerna, Storbritannien och Schweiz är den här typen av avgiftsupplägg som kallas ”kickbacks” numera förbjudna. I Norge pressade Finanstilsynet under förra året norska finansbolag att slopa kickbacks genom att hota med totalförbud. En undersökning från i höstas visar att de flesta fondbolag nu slopat kickbacksystemet och istället tar betalt direkt av kunderna.
Anledningen är att EU-kommissionen 2018 införde tuffare regler för finansmarknaden, kallat Midfid ll. De gör att reglerna för så kallad tredjepartsersättning, eller kickbacks, där en förmedlare av finansiella tjänster får ersättning från andra än kunden skärps.
Kunden riskerar en sämre produkt
Enligt Jorge Jensen fanns stora risker med det gamla systemet. Han anser att kunden kan få en sämre produkt eftersom fondförmedlaren normalt får hälften av fondavgiften i retur från fondbolaget.
– Kunden riskerar få ett erbjudande om den produkt som distributören tjänar mest pengar på. Därför är ju kickback i väldigt många sektorer illegalt, säger Jorge Jensen på Forbrukerrådet.
Den statligt finansierade organisationen har tillsammans med myndigheten Finanstilsynet under flera år försökt få branschen att sluta med kickbacks.
Nordnet hör de som slutat med kickbacks i Norge, och ger istället tillbaka avgiften till kunden:
– I Norge debiterar vi kunden en plattformsavgift vid investering i fonder. Utöver det betalar kunden även en förvaltningsavgift till fondbolaget. I de fall som vi erhåller en distributionsavgift från fondbolaget, så återbetalar vi den till våra kunder, skriver Nordnets vd, Lars-Åke Norling, till SVT.
Fått bättre utbud av billiga fonder
Jorge Jensen påpekar också att varningar från finansbranschen om att hårdare reglering skulle ge försämringar inte inträffat.
– Det har varken reducerat eller försämrat utbudet av fonder till konsumenter, tvärtom. Det har blivit ett bättre utbud eftersom vi har fått flera billiga fonder, säger Jorge Jensen.
Enligt Jorge Jensen är det extra problematiskt med kickbacks i Norden eftersom de flesta nya kunder som köper fonder gör arbetet själva via till exempel mobilen. Dessutom tillför förmedlingen av fonder allt mindre, enligt Jorge Jensen.
– Legitimiteten till kickbacks är att de erbjuder rådgivning till kunden. Nu när den moderna kunden i allt mindre grad använder sig av traditionell rådgivning så blir också legitimiteten till kickbacks mycket mindre, säger han.