Foto: TT

Rekordmånga klagomål mot hjälp till nyanlända

Uppdaterad
Publicerad

Arbetsförmedlingens etableringslotsar, som ska hjälpa nyanlända in i samhället, får fler klagomål än Arbetsförmedlingens övriga tjänster tillsammans. Det visar nya siffror som SVT har tagit fram.

Etableringslotsen ska vara en länk mellan den nyanlände och arbetslivet. Men Arbetsförmedlingen har de gångna åren fått in ett mycket stort antal klagomål, och lotsarna orsakar lika många klagomål som övriga tjänster tillsammans. Klagomålen på lotsarna har också ökat med 54 procent under årets första nio månader, visar SVT:s granskning.

Bland klagomålen hittar vi rader av exempel där lotsningen i praktiken blivit något helt annat. Eller ingenting alls.

SVT granskar Arbetsförmedlingen

Lotsen åker utomlands

SVT har gått igenom ett 50-tal av det senaste årets registrerade klagomål mot etableringslotsar, och hittat flera exempel på hur den lotsning Arbetsförmedlingen betalar för inte ägt rum i praktiken.

Det kan handla om att den utlovade lotsen rest utomlands utan att ordna en ersättare – eller att Arbetsförmedlingen upptäcker att en inlämnad ”gemensam planering” gjorts utan den nyanländes medverkan.

Träffar lotsen sällan

Återkommande klagomål handlar om att man träffar sin lots väldigt sällan. I ett fall säger sig lotsen inte känna till en person som Arbetsförmedlingen vill komma i kontakt med – trots att man formellt varit lots åt personen i flera månader.

I flera ärenden uppmärksammar Arbetsförmedlingens handläggare att lotsarna bryter mot regelverket för marknadsföring i sin jakt på nya deltagare. Man raggar kunder på orter där man inte har något kontor, på asylboenden och på utbildning i svenska för invandrare.

Krävde den sökande på pengar

Gång efter annan uppstår problem kring lånedatorer och annan hemelektronik som används som lockbete för de nyanlända. En deltagare får inget kvitto när datorn lämnas tillbaka, en annan har fått inkassokrav av lotsen och en tredje har enligt anmälan fått betala in pengar till en lots som sedan gjort sig okontaktbar.

I ett ärende beskrivs hur en lots erbjudit deltagaren ett slags låtsasanställning utan innehåll, med syftet att kunna dela på bidragspengar från Arbetsförmedlingen. I ett annat fall har lotsen krävt den sökande på pengar för att ge hjälp.

Ordnade lägenhet – mot betalning

I ett tredje uppger deltagare att man fått skriva på en förbindelse att stanna kvar hos lotsen, trots att systemet bygger på valfrihet. Arbetsförmedlaren som upprättar rapporten konstaterar att väldigt få deltagare valt att byta lots i den aktuella kommunen.Regelbrotten kring bostäder och folkbokföring är återkommande.

I flera ärenden har deltagarna uppgett lotsens hemadress som sin egen, och i ett fall ska ett lotsföretag ha tagit betalt för att ordna lägenhet åt den sökande.

Regerigen vill avskaffa

Socialdemokraterna har länge varit kritiska till etableringslotsarna, medan Miljöpartiet velat behålla dem. I budgetpropositionen heter det att regeringen vill avskaffa systemet, men det är ett avskaffande som läggs långt fram i tiden. Först ska systemet utredas, sedan ska det förändras till ett behovsprövat system 2016, vilket regeringen räknar med ger en minskning av utgifterna.

Men först i nästa steg kan det bli tal om ett avskaffande. Något slutdatum är inte satt.

Vet du mer eller har du åsikter om etableringslotsarna? Hör av dig till SVT eller diskutera under #dinröst i sociala medier. 

Fakta: Etableringslotsar orsakar vartannat klagomål

  • Arbetsförmedlingen har på SVT:s begäran sammanställt antalet registrerade klagomål i myndighetens interna system, fördelade på olika tjänster.
  • Sammanställningen visar att klagomålen på etableringslotsarna under både 2013 och 2014 varit lika många som på övriga tjänster totalt.
  • Av totalt 741 klagomål 2013 rörde 360 (49 procent) etableringslotsar. Av de 588 klagomål som registrerats till och med september i år härrörde 298 (51 procent) från lotsarna.
  • Det totala antalet klagomål ökar, vilket delvis kan förklaras av att Arbetsförmedlingen numera registrerar samtliga klagomål och inte, som tidigare, bara sådana som inte kunnat lösas lokalt.
  • Fram till och med september i år hade Arbetsförmedlingen totalt fått in 588 klagomål, att jämföra med 476 vid motsvarande tidpunkt i fjol – en ökning med 24 procent. Men anmälningarna mot lotsarna ökar mer: klagomålen har stigit från 193 under fjolårets första nio månader, till 298 i år – en ökning på 54 procent.
  • Paradoxalt nog får etableringslotsarna ett gott betyg när Arbetsförmedlingen gör kundnöjdhetsenkäter. Myndigheten förklarar detta med möjligheten att välja bort en dålig lots. Deltagarna har möjlighet att byta – och byter – på ett sätt som inte är möjligt med till exempel en arbetsmarknadsutbildning.
  • De övriga tjänster, som sammanlagt fått ungefär lika många klagomål som lotsarna, är arbetsmarknadsutbildning, förberedande arbetsmarknadsutbildning, jobbcoachning (en numera nedlagd tjänst), insatser inom jobb- och utvecklingsgarantin samt jobbgarantin för ungdomar.
  • Av dessa har arbetsmarknadsutbildning i år fått näst flest klagomål, 137 stycken, medan det i fjol var förberedande arbetsmarknadsutbildning som kom tvåa med 79 registrerade klagomål.
  • Antalet nyanlända med etableringslots har stigit från drygt 5.400 år 2011 till närmare 29.000 i fjol enligt Arbetsförmedlingens årsredovisning, och antalet lotsaktörer från 203 till 326 under samma period. Ungefär fyra av fem nyanlända har en etableringslots.
  • Som jämförelse befinner sig omkring 100.000 personer i den så kallade Jobb- och utvecklingsgarantin, som ändå fått betydligt färre klagomål under den aktuella perioden.​

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Arbetsförmedlingen

Mer i ämnet