– Vi vill att människor själva ska kunna bestämma hur de vill sköta sina betalningar. Vill man använda kontanter ska man kunna göra det, vill man använda elektroniska lösningar ska man kunna göra det, säger arbetsmarknadsminister Per Bolund (MP) till TT.
Och det är bankernas ansvar att se till att deras kunder har den här valmöjligheten, något som ministern framförde till banksektorn under ett möte i dag. Bankerna måste göra mer, säger Bolund.
Ombud
– Jag tror inte vi kommer att se en återgång till bankkontor med kontanter över hela landet. Istället man måste bli bättre på att hitta samverkansmöjligheter, det framförde jag också i dag. Vi har kunnat lösa det med apoteks- post- och Systembolagsombud där man har service över hela landet och det måste finnas möjligheter att göra detsamma även med banktjänster, säger Per Bolund.
Bankerna har nu lovat att se över sina möjligheter på den här fronten och ska senare återkoppla till regeringen, men när är inte bestämt. Görs inte tillräckligt kan lagstiftning om bankers kontanthantering bli aktuell, säger Bolund.
Ansvar utreds
Hans Lindberg, vd för Svenska bankföreningen, säger i en skriftlig kommentar till TT att mötet med finansmarknadsministern var konstruktivt.
”Nu gäller det att precisera och tydliggöra problembilden för att hitta vägar framåt. I detta arbete kommer Bankföreningen att samarbeta med Sparbankernas Riksförbund. För att ytterligare öka tillgängligheten till kontanter öppnas det nu nya så kallade kontantcenter på ett 60-tal orter med insättnings- och uttagsautomater. Fler åtgärder kan också komma att vidtas”, fortsätter Lindberg.
Under hösten kommer regeringen tillsätta en utredning av det penningpolitiska ramverket och riksbankslagen. Inom den kommer också Riksbankens och andra aktörers ansvar för kontanttillgången utredas.