Telia Sonera skriver i sin delårsrapport att ambitionen är att fundamentalt ändra arbetssättet. Och skälet till besparingarna är flera:
-Vi har ett industrifenomen som innebär att det inte finns någon tillväxt inom den mobila verksamheten. Och om lönerna går upp med tre procent och vi inte har någon tillväxt på topplinjen, då måste man hitta kostnadsbesparingar, säger Telia Soneras vd Lars Nyberg till TT.
-Grunden för kostnadsbesparingarna är att vi måste finna sätt att förenkla vår verksamhet och ifrågasätta alla möjliga aktiviteter vi har. Jag tror att vi kan göra det med mindre kostnader.
Oklart hur många i Sverige
De neddragningar som nu planeras omfattar cirka 7 procent av koncernens 29.000 anställda i hela världen.
Nyberg vill inte säga hur många tjänster som kommer att beröras i Sverige, men säger att neddragningen berör personal i flera länder. Var, när och hur meddelas om några månader.
-Vi vet inte exakt när eller var nerdragningarna kommer att ske, men att de kommer att ske under nästa år och året efter, sa Nyberg under presskonferensen.
TT: Men är det mest i Sverige?
-Vi har ju flest anställda i Sverige, så det är möjligtvis en indikation, men jag vill inte gå in i den spekulationen.
Tvåsiffrigt i Eurasien
Telialedningen med vd Lars Nyberg i spetsen räknar med en oförändrad prognos för 2012. Det innebär att omsättningen i lokala valutor och exklusive förvärv väntas bli i spannet 0-1 procent.
Valutakursförändringar kan komma att ha en betydande påverkan, skriver bolaget. Ebitda-marginalen före engångsposter väntas bli cirka 35 procent.
I affärsområdet Eurasien uppgick intäktstillväxten till tvåsiffriga tal och lönsamheten (mätt som ebitda-marginal) översteg 50 procent.
I Uzbekistan steg omsättningen med 57,5 procent till 684 miljoner kronor, främst som en följd av att konkurrenten och marknadsledaren MTS fått sin licens återkallad av myndigheterna, skriver Telia Sonera.
”Även om Eurasien fortsatt redovisar tvåsiffrig tillväxt och Bredbandstjänster uppvisar en mindre nedgång, ser vi en avmattning i tjänsteintäkter på många av våra marknaden inom Mobilitetstjänster. Dessutom växer vår kostnadsbas i dagsläget snabbare än våra intäkter och vi måste vända denna trend”, skriver vd Lars Nyberg.