De orangea kuverten kan skapa en del ångest. Och det är just det som flera förvaltningsbolag utnyttjar genom att mot en avgift på runt 1.500 kronor om året hålla uppsikt över fondernas utveckling och byta fonder åt kunderna.
Men det här är företag som Monica Petersson på Pensionsmyndigheten vill varna för.
– Problemet är att många av de här företagen uppger sig för att ringa från Pensionsmyndigheten eller att de har ett samarbete med oss. Och det har vi absolut inte, säger hon.
Osäkerhet skapar business
Trots att det bara är en liten del, 2,5 procent, av den allmänna pensionen som placeras i fonder skapar det en osäkerhet som man kan få folk att betala för.
– Vi har fått ett fördubblat antal klagomål jämfört med förra året och många kunder upplever informationen i telefonen som väldigt vilseledande, påträngande och i vissa fall aggressiv. Och det är ju så att kunderna är i ett underläge rent informationsmässigt, säger Monica Petersson på Pensionsmyndigheten.
Bank-id begärs
En del bolag vill också ha kundens mobila bank-id för att kunna genomföra fondbyten i premiepensionen.
– Man kan fundera över om man skulle vilja låna ut sin vanliga legitimation eller pass. Det är ju samma sak och man bör vara uppmärksam när man lämnar ut sitt bank-id till en tredje part, säger Monica Petersson på Pensionsmyndigheten.