Bland annat ska huvudkontoret bli kvar i Södertälje och produktionen kommer inte att flyttas ”utan godkännande av arbetstagarrepresentanterna”, forskning och utveckling stannar kvar i Sverige och ”Scanias arbetstagarrepresentanter kommer att delta i alla väsentliga beslut inom Volkswagen-koncernen som påverkar bolagets strategi inom verksamheten för kommersiella fordon”, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.
Enligt Volkswagens Group Works Council ordförande Bernd Osterloh innebär avtalet ”maximal säkerhet för Scanias anställda”.
VW väntar på besked om budet
Volkswagen kontrollerar i dag cirka 63 procent av Scania och har bjudit 200 kronor för varje aktie som företaget inte redan kontrollerar, förutsatt att man når över 90 procents ägande. Tiden för erbjudandet går ut 25 april.
Ett fåtal institutionella ägare har sagt nej till budet med hänvisning till att det är för lågt, och det har även en oberoende kommitté ur Scanias styrelse gjort. Men ännu är det oklart om motståndet mot budet kommer att överstiga tio procent, och därmed stoppar det.
Ingen flytt utan fackets godkännande
IF Metalls förbundsordförande Andes Ferbe tycker att avtalet visar hur betydelsefullt Scania är för Volkswagen.
”IF Metall kommer ha fullt medbestämmande och produktionen kan inte flyttas från varken Södertälje, Oskarshamn eller Luleå utan fackets medgivande”, säger han i ett pressmeddelande.
”Det här avtalet kan vara en modell för andra att ta efter. Det är ett bra exempel på långsiktigt tänkande, till skillnad mot till exempel Outokumpu i Långshyttan där kortsiktighet verkar fått styra”, tillägger han.
Facket: Ett historiskt avtal
I en intervju med Dagens Arbete beskriver Scaniafackens representanter avtalet som ”historiskt”, i och med att man kommer att ha ett fackligt veto mot nedläggningar och flytt av jobb, och garantier för att Scania förblir ett svenskt företag med säte i Södertälje.
– All överflyttning av produktion och forskning och utveckling måste godkännas av oss. Det står i avtalet att Scanias produktionsanläggningar ska finnas kvar utan några förändringar, säger en av koncernfackets förhandlare, Stefan Leiding, till Dagens Arbete.
Det nya avtalet träder i kraft om Volkswagen tar över hela ägandet av Scania. Men facket tar inte ställning i ägarfrågan, enligt förhandlarna Stefan Leiding och Michael Gustafsson.
– Vi vill att Scania har bra och långsiktiga ägare. Det har vi hittills haft. Men vi har ingen åsikt om Volkswagens bud på hela företaget, klargör de i intervjun.