Tanken på att köra bilar på en strömskena liknar barndomens bilbanor. Men aldrig förut har man sett det på en vanlig väg.
-Jag tror att det är den här tekniken som har störst potential i framtiden, säger Gunnar Asplund på Elways AB.
Strömskena i asfalten
I tre år har han jobbat för att lösa en av elbilarnas största svagheter – att batterierna inte räcker för långkörningar. Nu har han hittat lösningen. Med en strömskena nedfräst i asfalten kan elbilarna få kraft från vägen.
I ett år ska försöken pågå på banan vid Arlanda, så man kan visa att tekniken fungerar i alla väder, även i snö och vinterväglag.
Enligt Gunnar Asplunds egna beräkningar skulle det kosta 80 miljarder kronor att elektrifiera de stora riks- och europavägarna. Och då skulle all trafik kunna gå på el, även lastbilar och bussar.
Skickat över bollen
Men det krävs att politiker, bilindustri, konsumenter och företag alla blir överens om att satsa på elvägen – är det verkligen realistiskt?
-Jag vill inte klaga på att det inte finns intresse från politikerna, utan de har skickat över bollen till oss för att visa att det fungerar, säger Gunnar Asplund på Elways AB till ABC.
Läs mer i företagets egen beskrivning.