Foto: TT

Rekordmånga ekipage i prideparad genom Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Det var många som tog sig ut på Stockholms gator för att se den stora prideparaden som i flera timmar ringlade sig genom staden. Arrangörerna uppskattar att en halv miljon människor deltog i folkfesten.

Prideparaden i Stockholm i eftermiddags kan ha lockat en rekordpublik på en halv miljon människor tror arrangörerna.

– Det är en enda stor kärleksfest dit alla är välkomna, säger deltagaren Cajsa Wessberg.

Pridefestivalen

Ett rekord sattes av antalet deltagande ekipage som nu räknats till minst 193 stycken, det tidigare var 154 stycken från förra året.

–  Det växer för varje år och vi märker att intresset ökar både från företag och myndigheter att vara med. Men även privatpersoner som vill delta med egna ekipage blir allt fler, Joanna Ljunggren, presschef på Stockholm Pride.

Rosa pengar

Och den 18:e paraden med mottot allas lika rätt och värde lockar nu också företagarna som fått upp ögonen för dom rosa pengarna, hbtq-personers köpkraft.

– Det visar att man inte bara går i gamla fotspår, att man vågar se framåt, att man vågar tänka annorlunda. Att alla är olika och det är okej, säger Gabriella Palm från Växjö, en av deltagarna på årets prideparad.

Enligt arrangörerna lockade paraden runt 40.000 deltagare som ville visa sitt stöd för hbtq-frågor. Samtidigt har frågan om RFSL:s hbtq-certifiering kommit på agendan.

I till exempel Varbergs kommun är all verksamhet för ungdomar som ungdomsgårdar bland annat, hbtq-certifierad. Det förklarar Ingemar Arnesson som är kulturchef i Varbergs kommun och som deltar i Stockholms prideparad.

– Det här ska vi genomföra i hela förvaltningen som är Kultur och fritid.  Men jag anser att det borde finnas i alla kommunal verksamhet. Det handlar om en utbildning helt enkelt, säger Ingemar Arnesson.

Vill se fler företag hbtq-certifieras

Men det är hittills få företag och verksamheter i landet som är hbtq-certifierade, endast 46 stycken. Organisationen Företagarna, som företräder omkring 70 000 små och medelstora företag vill nu se fler medlemsföretag som certifieras.

– Om vi tittar hur stor andel de så kallade ”rosa pengarna” utgör, så handlar det om ett köputrymme på uppskattningsvis 100 milljarder per år. Och de här pengarna kommer att hamna hos de företag som jobbar mest och smartast med dessa frågor, säger vd Günther Mårder.

Men organisationen Företagarna vill också gå ett steg längre, och det innebär att deras medlemsföretag tar med sig den svenska öppenheten utomlands.

– Vi ska sträcka på oss för i ett internationellt perspektiv har vi kommit relativt långt. De här företagen med en internationell marknad, ska ta med sig de goda exemplen och driva utvecklingen  i världen och där tror jag vi kan göra stor skillnad, säger Günther Mårder.

Se bilder från dagens parad här ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pridefestivalen

Mer i ämnet