De senaste dagarna har TV4 Kalla Faktas granskning ”Undercover i trollfabriken” fått stor uppmärksamhet. Granskningen visar bland annat att Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning använder anonyma konton i sociala medier.
SVT har frågat riksdagens partier om man jobbar med konton, sidor eller grupper i sociala medier utan att kopplingen till partiet tydligt framgår. Sju av åtta partier svarar nej, enbart Sverigedemokraterna svarar ja.
”Ja, att anställda använder sina egna konton och sidor för att sprida vår politik uppmuntrar vi gärna” skriver Sverigedemokraterna i sitt svar till SVT.
V: Partikopplingen ska framgå
Övriga partier svarar alltså att man inte jobbar på det sättet.
”Nej, när partiet ligger bakom ska partikopplingen framgå” skriver Vänsterpartiet.
– Vi jobbar inte med anonyma konton, vi jobbar med personer som oftast driver på liberal politik, säger Liberalernas partiledare Johan Pehrson.
2018 avslöjade SVT att två personer på Socialdemokraternas partikansli utreddes efter att ha spridit en satirbild om politiska motståndare genom ett fejkat konto på Twitter. De omplacerades men fick behålla sina jobb. I SVT:s enkät är partiet tydligt i sin inställning.
”Nej, all vår kommunikation i sociala medier ska ske med en tydlig avsändare” svarar Socialdemokraterna.
Nej till influencers med dolt uppdrag
SVT har också frågat partierna om man anlitar så kallade influencers utan att det tydligt framgår att de är anlitade och avlönade. Även där är det Sverigedemokraterna som skiljer ut sig från de andra partierna med ett tydligt ja.
Övriga partier svarar nej, men Socialdemokraterna betonar att man är positiva till influencers.
”Vi har inga betalda influencersamarbeten men är i grunden positiva till att delta i exempelvis intervjuer och samtal med influencers, det är bedömningar vi gör från fall till fall” skriver Socialdemokraterna bland annat.
SVT:s enkät skickades ut för en dryg vecka sedan, innan innehållet i TV4:s granskning blev känt.