Bara under förra veckan, i samband med lanseringen av Iphone 5, gav svenska nyhetsmedier Apple utrymme värt nästan 28 miljoner kronor på annonsmarknaden.
Huvudkonkurrenten Samsung fick inte ens tiondelen så mycket exponering när deras ”Iphoneutmanare” Galaxy S3 presenterades i våras, visar siffror från medieanalysföretaget Retriever.
–Det är en enorm skillnad på dags- och affärspressens intresse för Samsung och Apple när det gäller mobilsläppen, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.
–Samsung säljer fler smarta mobiler men hypen kring Apple är så mycket större än bara försäljningssiffror. Lanseringen av en ny Iphone kopplas till och med till en möjlig påverkan av USA:s BNP.
Enligt Retriever förekom ”Iphone 5” i 926 artiklar av olika storlek och med olika vinklar i svenska redaktionella medier, tryckta och på nätet, förra veckan. När utrymmet i ord räknats och överförts till annonspriser blir värdet 27.599.341 kronor.
200 miljoner
Det egentliga värdet för publiceringarna är dock många gånger högre. En allmän tumregel inom pr- och reklambranschen är att en positiv redaktionell text om en produkt är värd 7-8 gånger mer än en annons.
Om man utgår från att de flesta artiklar förra veckan var positiva skulle en veckas svensk publicitet kunna vara värd över 200 miljoner kronor för Apple.
När Samsung i maj lanserade Galaxy S3, som ofta omnämnts som ”Iphoneutmanaren”, publicerades samma vecka 109 artiklar, tryckta och på nätet. Enligt Retriever var de publiceringarna värda prick 2 miljoner kronor omsatt i annonser.