Resultaten finns i en ny undersökning av de 30 vanligaste bilmodellerna från 2002-2005 som Swerea Kimab har gjort.
Bättre rostskydd
Testerna visar att rostskyddet har förbättrats jämfört med en tidigare undersökning av modeller från 1998-2001.
Drygt 1.000 krockskadade bilar från bilskrotar i Sverige, Danmark, Finland och Norge har använts i undersökningen. Bilarna har vid testtillfället varit i bruk under 3-6 år.
Ford håller jumboplatsen
Bäst rostskydd bland bilar från 2002-2003 har Audi A4, Volvo 70-serien och Volkswagen Golf. Sämst rostskydd har Chevrolet Trans Sport, Mazda 6 och Ford Focus.
Bland de nyare bilarna från 2004-2005 har BMW 5-serien, Nissan Micra, Renault Megane och Volvo 40-serien de bästa resultaten. Sämst bland dessa bilar klarar sig Hyundai Santa Fe, Kia Picanto och Ford Focus.
För Ford måste undersökningen vara en dyster läsning. Vid förra stora undersökningen av bilmodeller från 1998-2001 parkerade Ford Mondeo på botten. Den här omgången är det storsäljaren Ford Focus som håller jumboplatsen.
Störst förbättring
Hos de nyare bilmodellerna har alltså rostskyddet förbättrats sedan den senaste jämförelsen. De karossdelar där den s k korrosionshärdigheten ökat mest är bakskärm och tröskellåda.
Den allvarligaste bilrosten börjar oftast inifrån någon spalt t ex punktsvetsade fogar eller plåtomvikningar eftersom dessa ytor är svårats att rostskydda.
Fotnot: Swerea Kimab är en sammanslagning av Korrosionsinstitutet och Institutet för metallforskning.
Yvonne Åstrand, Rapport