Debatt: ”Flygskatten kommer inte ge effekt på klimatet” Foto: SVT

C varnar för kontraproduktiv flygskatt

Publicerad

Alliansen är kritisk till regeringens förslag om att införa en flygskatt. Anders Åkesson (C) varnar för att den kan bli kontraproduktiv. ”Ett sänkt utsläpp från flyget inom Sverige kommer att öka förutsättningarna för tysk kolkraft att släppa ut koldioxid”, säger han.

I dag tog regeringen emot flygskatteutredningen, som föreslår en skatt på upp till 430 kronor på långresor. Utredningen räknar med att skatten kan håva in uppemot 1,8 miljarder kronor per år till statskassan.

Miljöpartiet har länge drivit på för att få till stånd en flygskatt i syfte att minska klimatutsläppen.

– Vi ser nu väldigt tydligt att klimatförändringen gör sitt intåg, 20 grader varmare i Arktis än normalt och isarna smälter i en skrämmande hög takt. Det här riskerar att förändra hela världens klimatsystem. Det gör att vi måste se till alla sätt att minska klimatutsläppen, då måste också flyget som i dag inte betalar någon skatt för sin klimatpåverkan omfattas, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i SVT:s Aktuellt.

Flyttar utsläppen

Men både Alliansen och Sverigedemokraterna är emot förslaget.

Anders Åkesson (C), ledamot i trafikutskottet, hävdar att åtgärderna inte är verksamma – och att man bara flyttar utsläppen inom Europa.

– Den flygskatteutredning som har presenterats i dag kommer inte att ge någon som helst effekt på klimatet. En nationell flygskatt innebär att vi håller oss inom EU:s totala utsläppsram, det innebär att ett sänkt utsläpp från flyget inom Sverige kommer att öka förutsättningarna för tysk kolkraft att släppa ut koldioxid, säger han.

Enligt Per Bolund gör utredningen inte samma bedömning, utan att det blir en klimateffekt.

Regionalpolitiskt motstånd

Politiskt finns det ett stort motstånd mot flygskatt, bland annat i Norrland där man varnar för att regionen kommer att tappa många jobb.

Anders Åkesson har också fört fram regionalpolitiska skäl för ett nej till flygskatt.

– Det är klart att en avgift som på totalen handlar om att plocka in 2 miljarder kronor om året från folks fickor kommer att påverka människors resemönster, kommer att påverka företags förutsättningar för att etablera sig, behålla och rekrytera personal. Det kommer att påverka besöksnäringen, det är inte berört på något vis i utredningen.

Per Bolund hävdar att de regionalpolitiska effekterna beräknas bli små, men säger att han kommer att ta hänsyn till starka synpunkter efter att förslaget varit ute på remiss.

Kan bli kontraproduktivt

Anders Åkesson varnar för att en nationellt hemmasnickrad flygskatt riskerar att bli kontraproduktiv, och menar att det ger större effekter att angripa klimatfrågan internationellt.

– Den här utredningen pekar ju själv på att effekterna är ytterst blygsamma, en till tre promille av landets totala utsläpp 2015 skulle komma att påverkas, säger han.

Men Per Bolund anser att det ena inte utesluter det andra.

– Självklart måste vi göra det vi kan på hemmaplan, se till så att vi faktiskt betalar de klimateffekter som vi orsakar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.