Foto: TT

Därför jagar vi den perfekta julen

Uppdaterad
Publicerad

Julhandeln väntas återigen slå rekord och jakten på den perfekta julen kan vara en förklaring. Det finns också en rad psykologiska mekanismer och knep som handeln använder för att locka till köp.

– Det blir en rädsla om att gå miste om någonting, förklarar psykologen Niklas Laninge.

Överkryssade priser, årets julklapp och rapporter om hur mycket vi lägger på julklappar är några av de främsta fällorna som Niklas Laninge pekar ut.

– Jätte många känner en viss oro och ångest. Vad ska jag köpa? Hur mycket ska det kosta? Vad är en bra julklapp?

16 miljarder mer

Enligt ”Julrapporten” köper vi i genomsnitt julklappar för 1000 kronor per person. Det i kombination med julmat för 700 kronor per person ger handeln en merförsäljning på 16 miljarder vid jul. Även om konsumtionen ökar så finns det fler skäl till att handeln slår rekord menar Karin Johansson, VD för Svensk Handel.

– Som rapporterna ser ut så kommer vi att slå rekord i år, men vi ska komma ihåg att vi blir fler i det här landet också. Fler som vaknar hungriga på morgonen och fler som behöver kläder på kroppen.

”Julrapporten” visar att svenska konsumenter tror att de kommer köpa färre julklappar och mindre mat än förra året. Den ambitionen har även funnits tidigare år när handeln slagit rekord men det finns andra trender som tyder på en mer medveten konsumtion.

– Många fler tänker sig för innan de ska handla, de tänker mer på miljön, mer på klimatet och köper hållbart. Vi ser en stor efterfrågan på den här typen av produkter, säger Karin Johansson.

Tankefälla

Niklas Laninge menar att det är klassiskt psykologisk tankefälla att vi säger att vi ska göra en sak och sedan gör något helt annat.

– Det handlar inte om att ljuga men när vi svarar på en sådan här enkät så är vi i en situation. Sen går vi ut, vi får våra erbjudanden och vi hör om andra som har köpt vilket skapar en helt annan situation. Då beter vi oss också annorlunda.

Sen finns det även andra skäl att ge.

– Folk tycker om att ge julklappar, det är en positiv känsla. Det behöver inte vara så dyrt. Det är roligare att ge än att få visar våra undersökningar, säger Karin Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.