I 50 kilometer i timmen har ett par motorcykelmodeller på en testbana körts in i olika typer av vägräcken. Krockdockan skadas, men olika mycket beroende på vilken MC den sitter på och hur räcket är utformat.
– Det unika med vår studie är att vi visar för första gången i världen att utformningen av motorcykeln spelar väldigt stor roll för skaderisken och det har hittills varit okänt, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam.
Krockar med vägräcken vanliga
Tio procent av alla MC-olyckor handlar om just förare som åkt in i räcken och varje år omkommer 5 personer på det här sättet.
– Det går att göra mer för säkerheten genom en bättre design av motorcykeln och räcken, fortsätter Matteo Rizzi.
På den MC som hade en boxermotor med cylindrar som sticker ut fick krockdockan betydligt mindre benskador. Det går därmed att skydda föraren bättre hävdar Matteo Rizzi.
– Man ska för det första skydda benen och då skulle man kunna integrera ett par krockkuddar.
Finns det inte idag?
– Det finns bara en MC-modell med krockkudde men då sitter den uppe på tanken och ska främst skydda vid en kollision med en bil.
Finns det inget som kan skydda föraren om man kör in i räcken?
– Nej inte i dag, säger Matteo Rizzi.