• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En kontrollant fotograferar en id-handling. Foto: TT

Detta är de svenska id-kontrollerna

Uppdaterad
Publicerad

I januari 2016 införde Sverige id-kontroller för resenärer som kommer med färja, buss eller tåg från Danmark. Kontrollerna har införts för att begränsa antalet asylsökande, som enligt regeringen är så stort att det är ett hot mot allmän ordning och inre säkerhet.

När gäller id-kontrollerna och vem berörs?

  • Vid midnatt natten mot en 4 januari trädde förordningen i kraft. Bestämmelsen om id-kontroller gäller sex månader i taget i tre år. Alla passagerare på tåg, bussar och färjor från Danmark som vill korsa gränsen och komma in i Sverige måste kunna visa upp en id-handling med foto.
  • Enligt Öresundsinstitutet reser 95.800 personer över Öresund en genomsnittlig dag: 74.900 via Öresundsbron och 20.900 med färja mellan Helsingborg och Helsingör. 15.200 personer pendlar dagligen över sundet.
Sverige inför gränskontroller

Var sker id-kontrollerna?

  • För tågresenärer som ska resa över Öresundsbron sker id-kontrollerna på tågstationen vid Kastrups flygplats. Där har 34 kontrollstationer byggts som passagerarna slussas igenom när de byter perrong för att resa vidare till Sverige. 
  • För bussresenärer kommer id-kontrollen att ske när passagerarna kliver på bussarna på den danska sidan av sundet. Det gäller Swebuss, Netbuss och Gråhundbus 999.
  • Bilister ska visa körkortet eller annan giltig id-handling när de passerar den svenska gränskontrollen vid Lernacken.
  • För färjetrafiken över Öresund kommer id-kontrollen att genomföras vid ombordstigning och ombordkörning. För HH-ferries gäller ordinarie tidtabell, så färre passagerare och bilar kommer hinna ombord innan färjan avgår. 
  • Redan i november infördes id-kontroller på färjetrafiken mellan Sverige och Tyskland. Då upprättade polisen också tillfälliga gränskontroller på flera platser, bland annat på Öresundsbron och vid tågstationen i Hyllie.

Vem genomför id-kontrollerna?

  • Det är tåg- buss- och färjebolagens ansvar att kontrollera att alla passagerare har giltig id-handling. Den som slarvar med kontrollen hotas av vite på 50.000 kronor.
  • På Kastrups tågstation bemannas kontrollstationerna dygnet runt av 150 inhyrda säkerhetsvakter. Även en del bussbolag har hyrt in kontrollanter medan andra anser att det är den egna personalens jobb, det vill säga chauffören/biljettkontrollanten.

Vad räknas som id-handling?

  • Enligt polisen ska en handling vara ”officiellt utfärdad i syfte att fastställa innehavarens identitet” för att den ska anses vara giltig. Den ska innehålla foto, fullständigt namn, personnummer eller födelsedatum, serienummer, innehavarens underskrift, giltighetstid och utställande myndighet. I praktiken pass, körkort eller nationellt id-kort.
  • Till att börja med godkändes inte id-kort som utfärdats av Skatteverket. Inte heller norska id-kort dög. Senare uppgav DSB:s presstjänst att alla europeiska id-kort gäller på resor från Danmark till Sverige.
  • Polisen kräver också att transportören ska kunna bevisa att kontrollen är genomförd, därför fotograferas id-handlingarna.

Vad händer om id saknas?

  • Den som saknar en giltig id-handling får inte åka med över Sveriges gräns utan får stanna i Danmark. Transportörer som inte kan visa att id-kontrollen genomförts riskerar böter på 50.000 kronor. Även barn måste kunna visa id-handling om de reser ensamma. Om barnet reser tillsammans med minst en förälder som kan identifiera sig behöver det ingen egen id-handling.

Varför införs kontrollerna?

  • Regeringens syfte är att minska flyktingströmmen till Sverige. 2015 sökte nästan 163.000 människor asyl i Sverige och ett okänt antal migranter tros uppehålla sig i landet utan att ha sökt asyl. Regeringen bedömer att det ”för närvarande råder en sådan allvarlig fara” att det finns lagstöd för id-kontroller.
  • Öresundsinstitutet beräknar att bara förseningarna som orsakas av id-kontrollerna kommer att kosta samhället 1,6 miljoner kronor per dag när resenärerna tvingas ägna 10.400 timmar extra varje dag åt att resa.  Institutet varnar också för att gränskontrollerna på sikt kan leda till lägre tillväxt i regionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sverige inför gränskontroller

Mer i ämnet