Avokadon introducerades i det svenska köket på 1970-talet men slog inte igenom förrän på 80-talet. Räkor i avokadohalvor, avokadosoppa och den klassiska avokadofjärilen blev populära förrätter vid bättre middagar.
Men det för först nu under 2000-talet som efterfrågan på det gröna bäret har tagit fart.
I Australien har konsumtionen av avokado fördubblats under ett decennium, i Kina har suget efter avokado ökat och i Amsterdam öppnades nyligen världens första renodlade avokadorestaurang.
”Hälsosamt fett”
Enligt kocken Paul Svensson är det inte konstigt att avokadon blivit så populär.
– Den har många funktioner. Det är ett hälsosamt fett, den funkar i många sammanhang. Det är en gastronomiskt bra produkt och den är förknippad med en viss exklusivitet, säger han.
Men efterfrågan har också ett pris då debatten kring miljöpåverkan har tagit fart.
– Det här mönstret ser vi ofta inom restaurang, att när en råvara blir efterfrågad så betalar också miljön ett pris, säger kocken Paul Svensson.
– Det är något vi försöker vara medvetna om och de här debatterna tycker jag ofta leder till produktionen blir mer miljövänlig och att medvetenheten ökar, fortsätter han.
Utmaning att tänka till
Enligt Paul Svensson finns det alltid anledning att jobba med närodlat och lokalproducerat och det är en medvetenhet han tycker sig se inom restaurang i dag.
Han menar även att det här ger utmaningar till att tänka till lite.
– Det går bra att ersätta avokadofettet med andra produkter som miljövänligt kokosfett, neutrala oljor som man till exempel kan mixa med pumpafrön eller solrosfrön. Det finns också så många vegetabiliska produkter som kan utvecklas, till exempel har vi hela växtriket som finns under vatten, säger Paul Svensson.