Om bara 14 år ska alla transporter i Sverige vara fossiloberoende. Det innebär att bilar ska drivas av el eller av förnybara drivmedel.
2030–sekretariatet, ett samarbetsprojekt med bland andra bränsleproducenter, transportföretag och fordonstillverkare menar att mycket jobb krävs om regeringens mål ska bli verklighet.
”Öka tempot”
Det finns en utredning som underlag, men det saknas ett beslut i riksdagen. 2030–sekretariatet menar att ett riksdagsbeslut är avgörande om målet ska nås.
– Vi måste öka tempot ganska rejält och få till de långsiktiga spelreglerna och inte minst få till ett beslut som säger att vi ska vara i hamn 2030, säger Mattias Goldmann, VD på 2030-sekretariatet till SVT Nyheter.
Ett riksdagsbeslut skulle leda till en snabbare omställning till förnyelsebara drivmedel och tydligre riktlinjer till industrin, menar 2030–sekretariatet.
Liten produktion
Ett exempel som man lyfter som brådskande är tillverkningen av biodrivmedel. Sverige har idag kapacitet att framställa mer diesel med rester från skogsindustrin, så kallad talloljediesel men även HVO-diesel som görs av bland annat slaktavfall.
Trots det går det trögt eftersom investeringstakten är låg och produktionsanläggningarna dyra.
– Vi har en industri som säger att de vill använda skogen mer. Vi har ett lantbruk som frågar sig varför man lägger mark i träda och vi är världsbäst på att ta hand om vårt organiska avfall. Men ingen av de här aktörerna vågar storsatsa därför att det saknas ett beslut, säger Goldmann.