Ettåringar ska lära sig matte

Uppdaterad
Publicerad

Nu kan det bli dags för ettåringar att plugga matte. Ny forskning visar att barn redan i den åldern är små matematiker.

En pedagogisk metod för att se matematiken i barnens vardag, har precis börjat genomföras.

På förskolan Storstugan i Bromma tar man sandleken på stort allvar. Där används ett sätt att matematiskt undersöka volym, hastighet, mängd och storlek:

-Dels prövar de hur mycket som får plats i de olika kärlen, hur mycket volym det blir. Och när de häller genom tratten så försöker jag bekräfta vad det är de gör. Dels med vanliga ord, dels med matematiska termer, säger Emelie Bernemyr, som är förskollärare på Storstugan.

Arbetade fram alternativt sätt

När forskaren Anna Palmer studerade det motstånd mot matematik hon fann hos förskollärare såg hon att många fortfarande betraktar matte som något svårt och teoretiskt.

Hon arbetade fram ett alternativt sätt att närma sig matte:

-I stället för att tänka på högstadieundervisningen och matteboken det första man gör som lärarstudent så kopplar man det till andra saker, till mycket mer kreativa och estetiska upplevelser, säger Anna Palmer, forskare på Stockholms universitet.

Förskolläraren Emelie Bernemyr håller med:

-Börjar de tidigt med matematik får man ju just det här att det är spännande att undersöka.

-Man får pröva sina hypoteser och teorier och det gör små barn också, fast på andra sätt än äldre barn och vuxna.

”Synliggör för ungarna”

Forskaren Maria Reis på Göteborgs universitet har också skrivit om yngre förskolebarn.

Hon har studerat hur små barn lär sig matematik genom egna aktiviteter och lekar, framför allt att storleksordna:

-Tittar man på de små barnen i småbarnsgruppen så har de inte så uttalat språk, utan man får se den i handling. Den som barnen jobbar med jämt, som vi vuxna inte ser.

Behöver man ändra på nåt i förskolorna?

-Man behöver nog vara vaksam i materialet, att det ska främja ett logiskt matematiskt tänkande. Med avstånd, rymd och rumsuppfattning.

Vad kan förskollärarna tänka på?

-Att synliggöra detta för ungarna, att påpeka och tala om, ge material som utvecklar ett matematiskt tänkande. Att använda rätt vokabulär ? en kloss är inte bara fyrkantig, utan är ett rätblock.

Marja Grill

marja.grill@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.