Christer Themnér, vd för SBF, säger till SVT Nyheter att Destination Gotland kontinuerligt brutit mot vilotidsreglerna för anställda ombord.
– Besättningen är nu så pass slutkörd att befälhavarna har sagt att man frånhäver sig arbetsmiljöansvar.
Osunt arbetsklimat
Enligt Christer Themnér har befälen upphört att skriva avvikelserapporter efter avslutat arbetspass, detta i rädsla för repressalier från arbetsgivaren. Anställda ska i samband med att de påpekat fel och brister ha svartlistats av rederiledningen, rapporterar Sjöfartstidningen.
Destination Gotland har tidigare kritiserats för ett osunt arbetsklimat, där bolaget försöker tysta anställda. Att de anställda heller inte får tillräcklig vila mellan arbetspassen ska Transportstyrelsen, enligt Christer Themnér, också känna till sedan tidigare, då en anmälan med runt 200 brott mot vilotidslagen sammanställts och överlämnats till myndigheten.
”Sjöfartens sämsta arbetsgivare”
Christer Themnér menar att det nu är hög tid för Transportstyrelsen att agera mot rederiet.
– Det finns inget betyg för sjöfartens sämsta arbetsgivare, men skulle det finnas ett sådant så är Destination Gotland en fullvärdig kandidat, säger han.
Transportstyrelsen ska utreda
Lotta Taxén, chef för sektionen för sjöfartstillsyn vid Transportstyrelsen, känner till att anställda på Destination Gotland klagat på arbetsmiljön och säger att myndigheten kommer att utreda rådande situation.
Hur pass allvarlig blir situationen ombord när sjöbefäl avsäger sig arbetsmiljöansvar?
– Det är för tidigt att säga, vi måste först se över ärendet, säger hon.
”Allvarligt att blanda ihop löner och säkerhet”
Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland, vill inte svara på hur allvarligt han tycker att säkerhetsläget är ombord på ett passagerarfartyg där befälen inte längre tar ansvar för arbetsmiljön, inte heller på frågor om en påstått ohälsosam arbetskultur.
– Vi ger en skriftlig kommentar och den tycker vi är heltäckande, säger han till SVT.
I ett mejl till SVT Nyheter skriver han senare:
”Destination Gotland har en intressekonflikt med Sjöbefälsföreningen om löner och arbetsvillkor för befälhavare och tekniska chefer ombord om hur mycket ersättning som skall utgå för den återgång till för branschen rådande centrala kollektivavtalet (Färjeavtalet) som skedde den 1:a april 2014, en medlingsprocess pågår för att försöka hitta en lösning.
Destination Gotland ser mycket allvarligt på att SBF kopplar ihop en intressekonflikt med säkerhetsarbetet ombord på färjorna. Destination Gotland har sedan länge ett kvalitets och säkerhetssystem enligt ISO 9001 / 14001 som kontinuerligt står under Transportstyrelsens kontroll och godkännande. Destination Gotland kommer att gå igenom SBFs påståenden med Transportstyrelsen inom kort.”
”Konflikten handlar inte om löner”
Christer Themnér säger att SBF:s kritik mot Destination Gotland inte har något att göra med löner.
– Det handlar om arbetsvillkor, vi tycker inte att man ska bryta mot gällande lagstiftning.
I och med sommaren går färjetrafiken till och från Gotland nu in i högsäsong. Det innebär tätare turer och att belastningen på personalen ökar ytterligare.
– Det bekymrar oss. Nu måste någonting göras, rätt var det är inträffar en allvarlig olycka, säger Christer Themnér.