Försenade och borttappade brev, trasiga paket, stressade medarbetare och ett tapp i både kundförtroendet och EU:s rankning över postväsendet i Europa. Enligt Post- och telestyrelsen har brevdistributionen aldrig varit sämre.
– Jag är djupt oroad över situationen just nu. Vi befinner oss i en kris, säger Johan Lindholm.
Missnöjet bland Postnords anställda och kunder har enligt honom kraftigt eskalerat de senaste två åren.
– De anställda mår inte bra. Det handlar om otillräcklig bemanning efter förutsättningarna och brist på inflytande. Våra medlemmar vill inget annat än att leverera med god service, säger Johan Lindholm.
Tonar ner
Kundernas klagomål är många. Enligt en undersökning av Aftonbladet/Inizia upplever 4 av 10 att de blivit av med post, och hälften av svenskarna saknar förtroende för Postnord.
Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden var i fjol 44 stycken, att jämföra med fyra året före, rapporterar SVT. Samtidigt har Sverige halkat ned åtta placeringar på fyra år på EU:s rankningslista. Men Postnords Sverigechef tonar ned problemen.
– Kris skulle jag inte rubricera det som, men vi har ett ansträngt läge som vi nu befinner oss i eftersom vi står mitt i digitaliseringen, säger Anders Holm.
Digitaliseringen har försämrat marknaden. I Sverige minskar brevvolymerna med 6 procent och i Danmark är nedgången 17 procent, enligt senaste delårsrapporten. För att hantera volymnedgången måste Postnord reducera bemanningen och ställa om, enligt Anders Holm.
– Självklart är det ansträngt för många anställda men vi har inte så mycket alternativ.
Fakta: Postnord
Postnord AB (tidigare Posten Norden) bildades i juni 2009 genom en sammanslagning av svenska Posten AB och danska Post Danmark A/S.
Koncernen ägs till 60 procent av svenska staten och till 40 procent av danska staten. Rösterna är dock fördelade 50/50 mellan ägarna.
Postnord hade under 2015 cirka 35.000 anställda.