Reportrarna Carolina Jemsby och Folke Rydén gjorde förra sommaren en sju dygn lång resa med kryssningsfartyget Costa Luminosa för att se hur det kan gå till på en kryssning på Östersjön. De kom bland annat till Tallinn, Helsingfors, S:t Petersburg och Stockholm.
Representanter för kryssningsbranschen hävdar att avlopp och toalettavfall töms i land om det finns möjlighet. Men varken i Tallinn eller S:t Petersburg syntes några slangar som tydde på att toalettavfall lämnades där.
I S:t Petersburg måste rederiet betala för att göra sig av med avfallet. Och det vill man inte göra. Den brunn för toalettavfall som finns var så gott som tom och personal i hamnen berättade att väldigt få fartyg tömt sina tankar där.
I Helsingfors är det gratis men inte heller där lämnades något smutsvatten.
Töms till havs
Efter ett par dygn blir avloppstankarna fulla. Med kemisk och mekanisk rening tas farliga kemikalier bort. Men höga halter av ämnen som bidrar till övergödningen av havet blir kvar. Övergödningen leder i sin tur till algblomning och bottendöd.
På fartyget fanns totalt 3.229 människor som alla åt och drack och gick på toaletten. Så vart tog då allt smutsvatten vägen om det inte tömdes i hamnarna?
Reportrarna frågade en besättningsman hur man gör sig av med toalettavfallet. Som väntat blev svaret att det gör man ute till havs innan man går in i hamn.
– Vi behandlar det med kemikalier och tömmer det tolv sjömil från land.
Bara i Stockholm
Under den veckolånga kryssningen såg Carolina Jemsby och Folke Rydén bara en tömning av tankarna med smutsvatten, nämligen i Stockholm.
I ett mejl bekräftar rederiet att under den här kryssningen var det bara i Stockholm som toalett- och avloppsvatten tömdes i tankarna.
Det betyder över fem miljoner liter avloppsvatten dumpats i havet bara under den här kryssningen.
Förbud för de små – inte för de stora
I april i år är blev det förbjudet att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i hav och sjöar. Och sedan flera år tömmer Finlandsbåtarna sitt avfall i hamn, inte i Östersjön.
Även för de stora kryssningsfartygen, som främst sommartid trafikerar Östersjön, har man länge försökt att få genom ett förbud mot att släppa ut så kallat svartvatten.
Motstånd från kryssningsindustrin
– Alla måste dela sin del av ansvaret för att minska övergödningen. Så även sjöfarten, säger Anna Pettersson på Transportstyrelsen som är ordförande i en arbetsgrupp för sjöfartsfrågor inom Östersjöländernas samarbetsforum.
Hon och Sverige har länge arbetat för att det ska bli en lag mot utsläppet av toalettavfall i Östersjön.
– Det starkaste motståndet mot ett förbud kommer framför allt från kryssningsindustrin, säger hon.
Hotar lämna Östersjön
Kryssningsindustrin bedyrar sitt engagemang för miljön men hotar samtidigt att helt enkelt sluta med kryssningar i Östersjön om det kommer nya regler som ger högre kostnader.
– Det blir oacceptabelt för våra medlemmar om vi tvingas ligga i hamn längre tid för att göra oss av med avloppsvatten. I ett värsta scenario kan vissa fartyg tvingas lämna Östersjön, säger Robert Ashdown, generalsekreterare för branschorganisationen CLIA.
Se hela reportaget om utsläppen på Östersjön genom att klicka på bilden längst upp i artikeln.
I videosnurran längst upp artikeln finns också intervjun i Agenda där infrastrukturminister Anna Johansson (S) förklarar vad regeringen vill göra mot dumpningen av toalettavfall i Östersjön.
Fotnot:
Det fanns förhoppningar om att FN:s sjöfartsorganisation IMO vid ett möte den 15 maj skulle förbjuda dumpning av toalettavfall. Men beslutet sköts upp till nästa vår och kan – om det blir verklighet – börja gälla först flera år senare.
”Skit inte i Östersjön”
Världsnaturfonden WWF har i år undersökt vilka rederier som släpper ut orenat vatten i Östersjön. I undersökningen, som fått namnet ”Skit inte i Östersjön”, visar det sig att det främst är kryssningsrederier som släpper ut toa- och avloppsvatten.
WWF skriver att övergödningen från sjöfartens avloppsvatten är liten i jämförelse med utsläppen från jordbruket. Men utsläppen från sjöfarten är ofta koncentrerade till en kort tid under sommaren. Enligt WWF kan utsläppen därför ha en påtaglig effekt.