Redan i dag har de stora sociala medieföretagen, till exempel Facebook, en 13-årsgräns för att man över huvud taget ska få använda deras tjänster. EU-förordningen, som nu ska bli svensk lag, handlar om en åldersgräns under vilken man behöver målsmans godkännande för att lämna ifrån sig uppgifter till företagen – en åldersgräns som kan komma att bli 16 år.
Aktivt beslut krävs
– Grundregeln i förordningen är 16 år, och där hamnar lagen om man inte aktivt beslutar något annat i det enskilda landet. Vi har en möjlighet att ha en lägre gräns i Sverige, ned till 13 år, säger Elisabeth Wallin till SVT Nyheter.
Det är bland annat den åldersgränsen som nu ska utredas, enligt konsumentminister Per Bolunds besked till SVT. Datainspektionen är den myndighet som kommer att få tolka den nya lagstiftningen i Sverige.
Olika tolkningar
Kritiker har beskrivit de nya reglerna som att barn skulle behöva föräldrars tillstånd i varenda situation, medan andra uppfattat dem som att det räcker med ett godkännande när man registrerar sitt konto på en viss tjänst.
Enligt Elisabeth Wallin vet ingen hur intensiv inblandningen från målsman kommer att behöva vara.
”Informerat samtycke”
– Förordningen talar om att man behöver ett informerat samtycke vid all form av ny behandling av personuppgifter. Det kan exempelvis handla om att ett företag utvidgar sin tjänst så barnet får lämna ifrån sig en ny typ av uppgifter, säger Elisabeth Wallin.
Hon påpekar också att det ställs särskilda krav på att informationen från bolagen är tydlig när man riktar sig till just barn.
Oklara former
Exakt i vilken form den vuxnes samtycke ska ges är inte klart definierat i förordningen.
– Man måste göra en rimlig ansträngning för att kontrollera att vårdnadshavaren verkligen lämnat sitt samtycke, men vad det betyder i praktiken kommer inte att avgöras förrän vi får en praxis från myndigheter och domstolar, säger Elisabeth Wallin.