– Vi tänker att personer som har legitima flyktingskäl på ett säkert sätt borde kunna flyga till länder inom EU för att söka skydd och få sin sak prövad, säger Jan-Olov Bergling, branschchef på Svenska Flygbranschen till SVT.
Katastrofen på Medelhavet
Det är den extrema flyktingsituationen på Medelhavet som fått flygbranschen att reagera. Men flygbolagen och deras branschförbund har länge varit motståndare till det transportörsansvar som EU i dag lägger på flygbolagen.
Regelverket gör flygbolagen ansvariga för utomeuropeiska medborgare som flyger in till EU och söker asyl. Det innebär att ett flygbolag riskerar omfattande böter om man transporterar människor som saknar giltiga ID-handlingar in till EU. Transportöransvaret kan också göra bolagen skyldiga att bekosta uppehälle och transport tillbaka om flyktingarna nekas uppehållstillstånd.
Tvingas ta sjövägen
EU-direktivet gör att det i praktiken är nästan omöjligt för flyktingar – även med legitima asylskäl – att använda flyg som transport från ett krisområde till EU. Därmed menar många att det är transportöravtalet som tvingar fram de okontrollerade och livsfarliga båttransporterna av flyktingar över Medelhavet. Många som flyr i båt betalar i dag mångdubbelt mer till smugglare än vad det skulle kosta att helt enkelt köpa en flygbiljett.
– Vi har varit tydliga i vår kritik av transportörsavtalet sedan det infördes. Det är orimligt att enskilda medarbetare på ett flygbolag skall avgöra huruvida enskilda resenärer har giltiga resedokument eller inte, säger Jan-Olof Bergling.
Dagens situation på Medelhavet gör förstås frågan än mer brännande.
Vill ha FN-stöd
I första hand tänker flygbranschen att i dag existerande flyglinjer skulle kunna användas för de som flyr med legala dokument och ID-handlingar. Man ser också gärna att personal från FN eller flyktingorganisationen UNHCR skulle finnas på plats på dom mest utsatta destinationerna för att delta i bedömningen av dokument och identiteter. I dag får till exempel personer som kan styrka medborgarskap i Syrien regelmässigt uppehållstillstånd i Sverige.
– Om man lyfter transportörsansvaret för vissa destinationer kan man också tänka sig att flygbolag väljer att utöka trafiken på vissa linjer , säger Jan-Olov Bergling till SVT.