Forskarna ger höghastighetsbanor både ris och ros. Arkivbild. Foto: TT

Forskare tvistar om nyttan med snabbtåg

Uppdaterad
Publicerad

Forskarna är oeniga om nyttan med höghastighetsbanor. Den så kallade Järnvägsgruppen på KTH välkomnar satsningen. Andra är kritiska.

Sebastian Stichel, föreståndare för KTH Järnvägsgruppen, säger:

– Vi tycker att det är en samhällsekonomiskt bra satsning. Vi behöver mer kapacitet på järnvägen.

Färre bil- och flygresor är fördelen

Fördelen med att bygga separata höghastighetsbanor är att det blir mer överflyttning från flyg och bil. Flyget mellan Göteborg och Stockholm skulle kunna läggas ner, när det bara tar två timmar att åka tåg mellan städerna, resonerar han.

Men andra forskare håller inte med. Maria Börjesson, docent och transportsystemanalytiker på KTH, har tidigare sagt att banan riskerar att vara omodern redan när den står färdig.

– Vid det laget kan vi ha självkörande bilar och flygplan som går på biobränsle, sade hon till TT i våras.

Kan bli mycket dyrt

Enligt kritiker finns risk att projektet blir så dyrt att det slår ut andra viktiga infrastruktursatsningar under lång tid.

Stichel säger att det är viktigt att inte bygga onödigt dyrt. Men skulle man i stället satsa pengar på andra järnvägslösningar finns en gräns för vad man kan åstadkomma.

– Vi tror att förhållandet mellan nytta och kostnader är bättre om man bygger höghastighetsbanor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.